Gastroskopia

W naszej pracowni endoskopii wykonujemy gastroskopię. Badania polega na wprowadzeniu specjalistycznej sondy do przełyku przez jamę ustną. Pozwala to na diagnozowanie schorzeń górnego odcinka przewodu pokarmowego. Za pomocą sondy można zbadać przełyk, żołądek i dwunastnicę. Gastroskopię wykonuje się u Pacjentów z następującymi symptomami: zgaga, refluks, trudności w przełykaniu, częste nudności i wymioty, uczucie pełności połączone z częstym odbijaniem. Badanie przeprowadza się także w przypadku wystąpienia objawów takich jak smolisty stolec i krwawe wymioty. Gastroskopię powinny jednak regularnie wykonywać wszystkie osoby, które skończyły 45. rok życia. Może to bowiem pomóc w wykryciu wielu schorzeń na wczesnym etapie ich rozwoju.

Kolonoskopia

Przeprowadzamy także kolonoskopię, która pozwala sprawdzić stan jelita grubego, a w określonych przypadkach końcowego odcinka jelita cienkiego. Badanie to wykonuje się w celu oceny błony śluzowej badanego odcinka jelita grubego, służy ono także do usuwaniu polipów (kolonoskopia z polipektomią), tamowaniu krwawień i endoskopowemu poszerzaniu powstałych zwężeń.

Kolonoskopia jelita grubego od odbytnicy do kątnicy to najlepsza metoda wykrywania chorób tego narządu. Dotyczy to zwłaszcza raka jelita grubego, który jest drugim co do częstotliwości występowania rakiem w Polsce. Zmianami poprzedzającymi wystąpienie nowotworu są polipy gruczolakowate, które pojawiają się w całym jelicie grubym. Badanie kolonoskopowe pozwala je uwidocznić oraz bezboleśnie usunąć.

Przed badaniem wymagana jest ścisła dieta, Pacjenci przyjmują płyny klarowne oraz leki czyszczące jelito. Kolonoskopia powinna być przeprowadzana raz na 10 lat po 50 roku życia u osób, u których nie stwierdzono zmian patologicznych oraz raz na 1-5 lat u osób, u których zdiagnozowano patologię.

W naszej pracowni wykonujemy kolonoskopię, używając kolonoskopów firmy Fujinon z nowoczesnymi torami wizyjnymi oraz z wizualizacją i podglądem badania na specjalnym monitorze umożliwiającym obserwowanie badania przez Pacjenta, oraz szkolących się lekarzy.

Leczenie przetoki okołoodbytniczej – zabieg laserowy

Pośród licznych badań i zabiegów, które proponujemy, znajdą Państwo także leczenie przetoki okołoodbytniczej z zastosowaniem zabiegu laserowego. Przetoka to przykra przypadłość, która objawia się niekontrolowanym oddawaniem treści kałowo-ropnej, która uchodzi przez niewielki otwór w okolicach odbytu. Za główną przyczynę powstawania przetoki uznaje się zapalenie gruczołów w ścianie odbytnicy oraz ropień. Chociaż otwór przetoki znajduję się przeważnie w bezpośrednim sąsiedztwie światła odbytnicy, niekiedy mamy do czynienia z przetoką uchodzącą w okolicach moszny albo warg sromowych. Warto zauważyć, że większym ryzykiem wystąpienia wspomnianej choroby są obciążeni pacjenci cierpiący już na chorobę Leśniowskiego i Crohna. W zależności od tego, jaki wpływ na mięśnie zwieracza odbyty wywiera powstała przetoka, wyróżnia się kilka typów przypadłości, co zaś za tym idzie – różne metody jej leczenia. W naszej klinice mogą liczyć Państwo na leczenie przetoki okołoodbytnieczej z zastosowaniem zabiegu laserowego.

BADANIE NA HELICOBACTER

Gastroskopia jest często połączona z testem uerazowym na obecność bakterii Helicobacter pylori (HP), która wywołuje zapalenie albo wrzody żołądka oraz dwunastnicy. Może też być przyczyną raka czy chłoniaka żołądka. Badanie na Helicobacter wykonywane wraz z gastroskopią polega na pobraniu wycinka błony śluzowej żołądka i umieszczeniu go na specjalnym krążku zawierającym mocznik i barwnik. Jeśli w pobranym wycinku była ureaza, enzym produkowany przez bakterię H.pylori – barwnik zmienia kolor. Wskazaniami do badania na Helicobacter są takie objawy jak powtarzające się nudności, zgaga, bóle żołądka czy dyskomfort po posiłku.

W załącznikach można zobaczyć sprzęt, na jakim pracujemy w naszej pracowni endoskopii, czyli kolonoskop i gastroskop.

Endoskopy firmy Fujinon PDF

Lekarze: