Telefon +48 (32) 22 809 44

Pracownia endoskopii

PRACOWNIA KOLONOSKOPII I GASTROSKOPII

KOLONOSKOPIA

W naszej pracowni endoskopii  wykonujemy kolonoskopię – badanie, które pozwala ocenić jelito grube, a w określonych przypadkach końcowy odcinek jelita cienkiego. Taka forma diagnostyki służy ocenie błony śluzowej badanego odcinka jelita grubego oraz usuwaniu polipów (kolonoskopia z polipektomią), tamowaniu krwawień i endoskopowemu poszerzaniu powstałych zwężeń.

Kolonoskopia jelita grubego od odbytnicy do kątnicy to najlepsza metoda wykrywania chorób tego narządu. Dotyczy to zwłaszcza raka jelita grubego, który jest drugim co do częstotliwości występowania rakiem w Polsce.
Zmianami poprzedzającymi wystąpienie nowotworu są polipy gruczolakowate, które pojawiają się w całym jelicie grubym. Badanie kolonoskopowe pozwala je uwidocznić oraz bezboleśnie usunąć

Przed badaniem wymagana jest ścisła dieta, Pacjenci przyjmują płyny klarowne oraz leki czyszczące jelito.

Kolonoskopia powinna być wykonywana raz na 10 lat po 50 roku życia u osób, u których nie stwierdzono zmian patologicznych oraz raz na 1-5 lat u osób, u których zdiagnozowano patologię.

W NZOZ Euro-Klinika wykonuje się kolonoskopię, używając kolonoskopów firmy Fujinon z nowoczesnymi torami wizyjnymi oraz z wizualizacją i podglądem badania na specjalnym monitorze umożliwiającym obserwowanie badania przez Pacjenta oraz szkolących się lekarzy. Z badania chętnie korzystają nie tylko mieszkańcy Siemianowic Śląskich, ale też Katowic i całego Śląska.

GASTROSKOPIA

Drugim z badań wykonywanych z naszej pracowni endoskopii jest gastroskopia. Pozwala ona ocenić górny odcinek przewodu pokarmowego, czyli przełyk, żołądek i dwunastnicę. Może to być badanie diagnostyczne np. w przypadku choroby refluksowej lub terapeutyczne polegające na usuwaniu ciał obcych, tamowaniu krwawień czy usuwaniu polipów. Do żołądka Pacjenta przez przełyk zostaje wprowadzona cienka rurka zakończona kamerą – w ten sposób lekarz może przeprowadzić badanie i ewentualnie pobrać wycinki do dalszych badań. Wskazaniem do gastroskopii jest m.in. zgaga, przewlekłe zapalenie żołądka, trudności z przełykaniem, krwawienie, wymioty, bóle nadbrzusza, utrata masy ciała, niedokrwistość.

BADANIE NA HELICOBACTER

Gastroskopia jest często połączona z testem uerazowym na obecność bakterii Helicobacter pylori (HP), która wywołuje zapalenie albo wrzody żołądka oraz dwunastnicy. Może też być przyczyną raka czy chłoniaka żołądka. Badanie na Helicobacter wykonywane wraz z gastroskopią polega na pobraniu wycinka błony śluzowej żołądka i umieszczeniu go na specjalnym krążku zawierającym mocznik i barwnik. Jeśli w pobranym wycinku była ureaza, enzym produkowany przez bakterię H.pylori – barwnik zmienia kolor. Wskazaniami do badania na Helicobacter są takie objawy jak powtarzające się nudności, zgaga, bóle żołądka czy dyskomfort po posiłku.

W załącznikach można zobaczyć sprzęt, na jakim pracujemy w naszej pracowni endoskopii na Śląsku: kolonoskop i gastroskop.

Endoskopy firmy Fujinon PDF

Lekarze: