Gastroskopia

Cennik

W naszej Klinice w Siemianowicach Śląskich wykonujemy gastroskopię. Badanie polega na wprowadzeniu specjalistycznej sondy do przełyku przez jamę ustną. Pozwala to na diagnozowanie schorzeń górnego odcinka przewodu pokarmowego. Za pomocą sondy można zbadać przełyk, żołądek i dwunastnicę. Gastroskopię wykonuje się u Pacjentów z następującymi symptomami: zgaga, refluks, trudności w przełykaniu, częste nudności i wymioty, uczucie pełności połączone z częstym odbijaniem. Badanie przeprowadza się także w przypadku wystąpienia objawów takich jak smolisty stolec i krwawe wymioty. Gastroskopię powinny jednak regularnie wykonywać wszystkie osoby, które skończyły 45. rok życia. Może to bowiem pomóc w wykryciu wielu schorzeń na wczesnym etapie ich rozwoju.

KOLONOSKOPIA

Przeprowadzamy kolonoskopię, która pozwala sprawdzić stan jelita grubego, a w określonych przypadkach końcowego odcinka jelita cienkiego. Badanie to wykonuje się w celu oceny błony śluzowej badanego odcinka jelita grubego. Kolonoskopia jelita grubego od odbytnicy do kątnicy to najlepsza metoda wykrywania chorób tego narządu. Dotyczy to zwłaszcza raka jelita grubego, który jest drugim co do częstotliwości występowania rakiem w Polsce. Kolonoskopia powinna być przeprowadzana raz na 10 lat po 50 roku życia u osób, u których nie stwierdzono zmian patologicznych oraz raz na 1-5 lat u osób, u których zdiagnozowano patologię. W naszej pracowni wykonujemy kolonoskopię, używając kolonoskopów firmy Fujinon z nowoczesnymi torami wizyjnymi oraz z wizualizacji.

POLIPEKTOMIA

Jednym z wykonywanych w naszej klinice zabiegów jest kolonoskopia z polipektomią. Pozwala ona uwidocznić i bezboleśnie usunąć endoskopowo polipy, które pojawiają się w jelicie grubym. Są to narośla i małe guzki różniące się budową mikroskopową. Wyróżnia się polipy gruczolakowe, hiperplastyczne i hemartomatyczne. Zdarza się, że polipy w jelicie grubym przekształcają się w zmiany nowotworowe, dlatego w razie wystąpienia objawów, takich jak krwawienie z odbytu czy ból w dolnej części brzucha i wykrycia przez lekarza polipów, należy poddać się zabiegowi polipektomi. Wykonujemy kolonoskopię z polipektomią małych i dużych polipów, a także ich histopatologię. Przed badaniem wymagana jest ścisła dieta, Pacjenci przyjmują płyny klarowne oraz leki czyszczące jelito.

BADANIA ENDOSKOPOWE

Wykonujemy również inne badania endoskopowe m.in. sigmoidoskopię, pozwalającą na ocenę stanu ostatniego odcinka jelita grubego: odbytnicy i zstępnicy. Celem badania jest ocena powierzchni błony śluzowej i ewentualne pobranie próbki niepokojącej zmiany do badania histopatologicznego. W naszej klinice wykonujemy również rektoskopię, czyli badanie wziernikowe. Badania endoskopowe, takie jak gastroskopia i kolonoskopia służą nie tylko diagnostyce i sprawdzeniu, ale też leczeniu, m.in. tamowaniu krwawień z odbytu czy endoskopowemu poszerzaniu powstałych zwężeń. Endoskopia lecznicza polega m.in. na lokalizacji i leczeniu krwawień do przewodu pokarmowego, usuwaniu ciał obcych, takich jak polipy oraz zakładaniu sond żywieniowych.

LECZENIE PRZETOKI OKOŁOODBYTNICZEJ – ZABIEG LASEROWY

Pośród licznych zabiegów, które proponujemy, znajdą Państwo także leczenie przetoki okołoodbytniczej z zastosowaniem zabiegu laserowego. Jest to przykra przypadłość objawiająca się niekontrolowanym oddawaniem treści kałowo-ropnej, która uchodzi przez niewielki otwór w okolicach odbytu. Za główną przyczynę powstawania przetoki uznaje się zapalenie gruczołów w ścianie odbytnicy oraz ropień. Chociaż otwór przetoki znajduję się przeważnie w bezpośrednim sąsiedztwie światła odbytnicy, niekiedy mamy do czynienia z przetoką uchodzącą w okolicach moszny albo warg sromowych. W zależności od tego, jaki wpływ na mięśnie zwieracza odbyty wywiera powstała przetoka, wyróżnia się kilka typów przypadłości, co zaś za tym idzie – różne metody jej leczenia. W naszej klinice mogą liczyć Państwo na leczenie przetoki okołoodbytnieczej z zastosowaniem zabiegu laserowego.

ZAMYKANIE PRZETOKI ODBYTU LASEREM

Wykonujemy zamykanie przetoki odbytu laserem Filac. Zabieg przeprowadzany jest w krótkim znieczuleniu ogólnym i trwa około 10 minut. To minimalnie inwazyjna metoda leczenia, która nie wymaga hospitalizacji, a okres rekonwalescencji jest znacznie krótszy w porównaniu do zabiegu chirurgicznego. Jest w pełni bezpieczna, ponieważ podczas zabiegu nie ma ryzyka naruszenia aparatu mięśniowego zwieraczy. Nie dochodzi również do wycinania czy odwarstwiania śluzówki. Zabieg rozpoczyna się od zamknięcia wewnętrznego ujścia przetoki, a następnie do środka wprowadza się giętki światłowód. Ostatnim etapem jest zamknięcie przetoki przy pomocy wiązki lasera.

BADANIE NA HELICOBACTER

Gastroskopia jest często połączona z testem ureazowym na obecność bakterii Helicobacter pylori (HP), która wywołuje zapalenie albo wrzody żołądka oraz dwunastnicy. Może też być przyczyną raka czy chłoniaka żołądka. Badanie na Helicobacter wykonywane wraz z gastroskopią polega na pobraniu wycinka błony śluzowej żołądka i umieszczeniu go na specjalnym krążku zawierającym mocznik i barwnik. Jeśli w pobranym wycinku była ureaza, enzym produkowany przez bakterię H.pylori – barwnik zmienia kolor. Wskazaniami do badania na Helicobacter są takie objawy jak powtarzające się nudności, zgaga, bóle żołądka czy dyskomfort po posiłku.

W załącznikach można zobaczyć sprzęt, na jakim pracujemy w naszej pracowni endoskopii, czyli kolonoskop i gastroskop.

LEKARZE:

dr Dariusz Stępień