Badania EKG

Zajmujemy się diagnostykę oraz leczeniem chorób serca. Naszym Pacjentom oferujemy badania EKG. Elektrokardiografia umożliwia diagnozowanie licznych schorzeń oraz anomalii w funkcjonowaniu mięśnia sercowego. Pozwala ona uzyskać obraz komór sercowych, dzięki czemu możliwe jest wykrycie ich ewentualnych przerostów i przeciążeń. Elektrokardiogram, czyli zapis badania, może pomóc kardiologowi zdiagnozować zapalenie mięśnia sercowego na wczesnym etapie rozwoju. Należy podkreślić, że swoje odzwierciedlenie w zapisie znajdzie również wiele pobocznych czynników, stąd ważne, by czytający wyniki specjalista brał pod uwagę wiek badanego, przebyte przez niego choroby innych układów, a także przyjmowane leki. Badanie EKG doskonale sprawdza się przy diagnozowaniu stanów przedzawałowych i pozawałowych, a także przy wykrywaniu zawału mięśnia sercowego w trakcie jego trwania.

Holter ciśnieniowy

Diagnozujemy schorzenia kardiologiczne także przy użyciu holtera ciśnieniowego. Aparat ten pozwala na rejestrację pracy serca w dłuższym czasie. Przeważnie zaleca się, by badanie trwało minimum dobę. Co ważne, zapis prowadzony jest podczas normalnej, codziennej aktywności. Korzystając z aparatu Holtera, można więc pracować, spacerować, wchodzić po schodach i wykonywać obowiązki domowe. Celem badania jest bowiem wykrycie, czy przy realizacji codziennych czynności, występują u Pacjenta zaburzenia rytmu serca. Podczas korzystania z urządzenia, należy zadbać, aby nie miało ono styczności z wodą, która może je uszkodzić. Dlatego też nie można brać kąpieli ani pływać, mając na sobie aparat.

Badanie metodą Holtera pozwala skutecznie ocenić prawidłowość ciśnienia tętniczego krwi, mierzonego automatycznie w warunkach codziennej aktywności pacjenta. Podczas trwającego dobę badania pomiar ciśnienia dokonywany jest wielokrotnie, o różnej porze dnia, a także podczas snu. Za każdym razem wyniki pomiaru są rejestrowane w pamięci urządzenia i pokazują wartość ciśnienia skurczowego, ciśnienia rozkurczowego oraz częstotliwość rytmu serca. Holter ciśnieniowy pozwala zdiagnozować chorobę, a także ocenić skuteczność wdrożonego już leczenia m.in. nadciśnienia tętniczego. Badanie wykonuje się u Pacjentów, którzy cierpią na powtarzające się duszności, zmiany rytmu bicia serca, czy omdlenia. Holter ciśnieniowy jest też zalecany osobom, które przebyły zawał.

Próba wysiłkowa

Próba wysiłkowa (inaczej EKG wysiłkowe) wykonywana jest na ergometrze rowerowym w obecności kardiologa, a jej celem jest ocena zaawansowania choroby niedokrwiennej serca i zaburzeń jego rytmu. Około 3-4 godzin przed próbą wysiłkową nie należy jeść posiłków. Na badanie należy założyć ubiór sportowy, a zwłaszcza wygodne obuwie.

USG Serca

USG serca to nieinwazyjna metoda oceny wielkości i pracy serca, wykonywana w naszej klinice przez doświadczonego kardiologa. Ocenie podlega stan prawej i lewej komory oraz zastawek sercowych. Badanie umożliwia wykrycie różnego rodzaju wad narządu i chorób kardiologicznych.

Echokardiografia

Echokardiografia przezprzełykowa jest badaniem umożliwiającym dokładne zobrazowaniem serca. Metoda ta jest pomocna w diagnostyce zmian niewidocznych przy zastosowaniu echokardiografii przezklatkowej. Wskazaniami do badania są nabyte i wrodzone wady serca, diagnostyka zastawek, dużych naczyń, w tym aorty. Badanie TEE polega na wprowadzeniu sondy przez przełyk celem obrazowania serca. Echokardiografia przezprzełykowa pozwala na zobrazowanie miejsc w sercu, które nie są widoczne podczas wykonywanego badania przezklatkowego.

Szczególnymi przypadkami, w których konieczne jest wykonanie echokardiografii przezprzełykowej są:

• wady wrodzone serca
  • wada nabyta serca
  • ocena sztucznych zastawek wszczepionych do serca, np. podczas podejrzenia jej nieprawidłowej funkcji
  • udary mózgu przy podejrzeniu sercowej przyczyny, m. in. u osób młodych
  • zatory, które mogą powstać po dostaniu się do małych naczyń skrzepliny powstałej/obecnej w sercu
  • diagnostyka skrzeplin obecnych w sercu
  • Podejrzenie guzów serca

Poniżej prezentujemy listę chorób kardiologicznych, leczonych w naszej klinice i badań, dzięki którym możemy je zdiagnozować:

1. Choroby niedokrwiennej serca i bólów w klatce piersiowej: diagnostykę laboratoryjną, test wysiłkowy EKG, badanie ultrasonograficzne serca, 24 godzinny zapis EKG.
  2. Nadciśnienia tętniczego: diagnostyka laboratoryjna przyczyn nadciśnienia, ocena skutków nadciśnienia, badania EKG, USG serca i naczyń, USG jamy brzusznej.
  3. Ocena wad zastawkowych sercapoprzez badanie ultrasonograficzne serca, wstępna kwalifikacja do leczenia inwazyjnego, ocena funkcji lewej i prawej komory.
  4. Niewydolności serca- diagnostyka kardiologicznych przyczyn duszności i obrzęków - USG serca, USG naczyń żylnych kończyn dolnych.
  5. Zaburzenia rytmu i przewodzenia ocena przyczyn omdleń i kołatania serca poprzez wykonanie USG serca i 24 godzinnych zapisów EKG (badanie metodą Holtera).
  6. Wykluczenie istotnych schorzeń serca u kobiet w ciąży.
  7. Próby wysiłkowe, ocena wysiłkowa niedokrwienia serca, ocena zdolności wysiłkowa pacjentów, m. in. przed zawodami sportowymi.
  8. Ocena kardiologiczna stanu zdrowia sportowców.
  9. Holter EKG: 24 godzinne monitorowanie EKG oraz zaburzeń rytmu i przewodzenia.
  10. Holter ciśnieniowy: 24 godzinne monitorowania ciśnienia tętniczego, diagnozowanie nadciśnienia tętniczego i jego leczenie.
  11. Echokardiografia przezprzełykowa: dokładne zobrazowanie serca.

Lekarze kardiolodzy:

dr Krzysztof Kincel