Telefon +48 (32) 22 809 44

Choroby naczyń

Poradnia naczyniowa

Żylaki nóg
, a także pojedyncze pęknięte naczynka krwionośne, to dosyć pospolity problem zdrowotny wśród pacjentów naszej kliniki w Katowicach. Wbrew powszechnemu myśleniu nie dotyczy on tylko kobiet i osób w podeszłym wieku, a może dotknąć każdego. Żylaki powodują dyskomfort, lecz przede wszystkim są groźne dla zdrowia. Są oznaką niewydolności naczyń, a tym samym zaburzeń krążenia krwionośnego. Widoczne najczęściej na podudziach wyraźnie poszerzone i skręcone naczynia żylne mogą świadczyć m.in. o powstawaniu niebezpiecznych dla życia zatorów i zakrzepów. Dlatego nie należy bagatelizować objawów, które towarzyszą rozwojowi choroby. W naszej klinice prowadzona jest rozszerzona diagnostyka tego rodzaju schorzeń żylnych. Wykorzystujemy też najnowsze metody nieoperacyjnego leczenia żylaków, które w obecnych czasach dają znakomity rezultat w pozbyciu się problemu.

Przyczyny powstawania żylaków

Przyczyny powstawania żylaków mogą mieć podłoże genetyczne, lecz u wielu pacjentów jest to problem nabyty, spowodowany m.in. nieaktywnym trybem życia. Rozwojowi żylaków sprzyja zbyt mało ruchu, praca w pozycji siedzącej lub stojącej, noszenie obcasów, zaawansowany wiek, stan po zabiegach operacyjnych, długotrwałe unieruchomienie, jak również przebyte ciąże. Do powstawania żylaków nóg przyczyniają się także duża nadwaga i otyłość, które powodują znaczne utrudnienia w odpływie krwi z żył kończyn dolnych (m.in. przez mechaniczny ucisk tkanki tłuszczowej brzucha na część górną uda). Nie bez wpływu pozostają nawyki takie jak długie gorące kąpiele, częste plażowanie i korzystanie z solarium, a także noszenie obcisłych spodni. Uznawane za przyczynę jest również przyjmowanie niektórych leków (np. hormonalnych) oraz urazy kończyn.

Stopnie zaawansowania niewydolności żylnej

W medycynie wyróżniamy sześć stopni zaawansowania choroby niewydolności żylnej. Wbrew możliwym przypuszczeniom żylaki znajdują się na drugiej pozycji tej listy, a mimo tego są już niebezpieczne dla zdrowia. Kolejne fazy rozwoju choroby to:

• Pajączki żylne (teleangiektazje) – stanowią problem kosmetyczny, choć w niektórych przypadkach mogą wywoływać obrzęki, bóle, wzmożone ocieplenie kończyny. Grożą też stanami zapalnymi.

• Żylaki - ich objawami są: uczucie ociężałości łydek i ich przepełnienia krwią, obrzęki kostek popołudniami i wieczorami, nocne skurcze naczyń krwionośnych, uczucie niespokojnych nóg,

• Współistniejące z żylakami obrzęki kończyn dolnych, powodujące ból.

• Dołączające się zmiany troficzne, czyli przebarwienia na skórze, wyprysk, stwardnienie skóry i tkanki podskórnej.

• Zagojone owrzodzenia podudzi towarzyszące żylakom.

• Czynne owrzodzenia żylne podudzi.

Znaczenie wczesnej diagnozy

Często popełnianym błędem jest lekceważenie symptomów, które mogą wskazywać na rozwój niewydolności naczyń żylnych. Najczęściej o pomoc do naszych lekarzy zwracają się pacjenci z widocznymi zmianami żylakowymi, tymczasem o chorobie tej świadczy także często odczuwane mrowienie i zmęczenie nóg, ich skurcze, pojawiające się obrzęki i ból łydek, powiększony obwód ud, popękane pojedyncze naczynka lub ich gęsta sieć. Skutecznym sposobem na wykrycie problemu niewydolności żylnej jest badanie przepływu krwi metodą Dopplera. Jest to rodzaj wnikliwego badania USG, które pozwala zaplanować najlepszą w indywidualnym przypadku metodę leczenia choroby.

Metody leczenia żylaków stosowane w Euro-Klinice

Nowoczesna medycyna zna wiele sposobów na pozbycie się żylaków nóg, jak również nieestetycznych popękanych naczynek nazywanych pajączkami. W Euro-Klinice stosujemy tylko mało inwazyjne zabiegi leczenia żylaków i mniejszych zmian widocznych na skórze, spowodowanych pęknięciem naczyń. Do najbardziej popularnych należą: laserowa operacja żylaków EVLT, skleroterapia oraz uzupełniająca terapia prądem wysokiej częstotliwość Virdex-RF. Jako wspólne zalety tych metod możemy uznać:

• brak konieczności hospitalizacji (pacjent powraca do domu w dniu usunięcia żylaków lub zmian pokrewnych),

• krótki czas trwania zabiegu (20-40 min.),

• brak nacięć i blizn pooperacyjnych,

• znieczulenie miejscowe,

• szybki powrót do codziennej aktywności (pacjent może chodzić bezpośrednio po zabiegu),

• wysoka skuteczność w likwidacji żylaków i pajączków,

• małe ryzyko powik

Laserowe usuwanie żylaków metodą EVLT

Chirurgiczne zabiegi laserowe są specjalnością lekarzy pracujących w naszej klinice w Katowicach, z czego jesteśmy znani na całym Śląsku. Specjalizujemy się w laserowym leczeniu hemoroidów, jak również wykonujemy zabiegi laserem CO2 skutecznym w usuwaniu kłykcin, brodawek i innych szpecących zmian skórnych. Laser umożliwia także efektywną likwidację żylaków. Operacja żylaków nóg laserem EVLT jest mało inwazyjną, wewnątrznaczyniową metodą ich leczenia. Polega na wprowadzeniu do niewydolnej żyły włókna światłowodu. Wyzwolona w końcówce cewnika energia światła laserowego powoduje szybkie obkurczenie i zamknięcie niewydolnej żyły. W odróżnieniu od tradycyjnych metod, w tym wypadku nie jest konieczna interwencja chirurgiczna, polegająca na jej usunięciu. Żylaki resztkowe zamyka się metodą echoskleroterapii piankowej. Po laserowej operacji żylaków EVLT pacjent może liczyć na szybki powrót do pełnego zdrowia. Gojeniu się niewielkiej rany pozabiegowej towarzyszy mało uciążliwy ból, który nie zakłóca codziennego funkcjonowania. Laserowe usuwanie żylaków jest też bezpieczne i obarczone niskim ryzykiem powikłań.

Skleroterapia (obliteracja)

Stosowana w Euro-Klinice skleroterapia (inaczej obliteracja) to kolejna mało inwazyjna i praktycznie bezbolesna metoda leczenia żylaków oraz pajączków. Polega na wstrzykiwaniu w miejsce zmian skórnych leku obliterującego, który wywołuje proces zapalny powodujący obkurczenie ścian naczyń, a w efekcie ich zwłóknienie i zrośnięcie. Zabieg jest krótki i nie wymaga zastosowania znieczulenia miejscowego. Pacjent odczuwa ból jedynie w momencie nakłucia cienką igłą, przez którą wprowadza się lek w zmienione miejsce na skórze. Używając tej metody większe pajączki zamykamy skleroterapią piankową, zaś żylaki metoda echoskleroterapii piankowej (pod kontrolą USG).

Angiologia w Euro-Klinice

W naszym ośrodku oferujemy opiekę specjalisty angiologa zajmującego się leczeniem chorób naczyń. Najczęstszą przypadłością, z jaką zgłaszają się do angiologa Pacjenci, jest przewlekła niewydolność żylna, czyli żylaki. Diagnostyka naczyń opiera się zwykle na wywiadzie z Pacjentem, badaniu fizykalnym oraz badaniu USG Doppler. Konsultacja z angiologiem w Euro-Klinice pozwoli Państwu szybko zdiagnozować chorobę i wybrać odpowiednie metody jej leczenia.

Pakiet badań dla osób zagrożonych miażdżycą:

• usg dopplertętnic szyjnych i kręgowych z oceną rozwoju miażdżycy,

• usg doppler tętnic kończyn dolnych wraz z naczyniami jamy brzusznej (aorta i tętnice biodrowe)

• badanie laboratoryjne: cholesterol całkowity/ LDL/  HDL/  Triglicerydy

• badanie ciśnienia tętniczego

• badanie laboratoryjne glukozy

Pakiet badań – obrzęki:

• usg doppler jamy brzusznej

• usg doppler tarczycy

• badanie laboratoryjne D-dimer

Pakiet badań -  bóle kończyn dolnych:

• badanie laboratoryjne cholesterol całkowity/ LDL/  HDL/  Triglicerydy

• badanie laboratoryjne kwasu moczowego

• badanie laboratoryjne dimer

Pakiet diabetologiczny/cukrzycowy:

• usg doppler tętnic szyjnych i kręgowych z oceną rozwoju miażdżycy,

• usg doppler tarczycy/ przytarczyc/ węzłów chłonnych szyi

• badanie laboratoryjne: cholesterol całkowity/ LDL/  HDL/  Triglicerydy

• badanie laboratoryjne glukozy

• badanie ciśnienia tętniczego

Pakiet dla kobiet i mężczyzn 40+

• usg doppler tętnic szyjnych i kręgowych z oceną rozwoju miażdżycy,

• usg doppler żył kończyn dolnych

• usg doppler tętnic kończyn górnych

• usg doppler żył kończyn górnych

• usg doppler tarczycy/ przytarczyc/ ocena węzłów chłonnych szyi

• usg doppler jamy brzusznej

• badanie laboratoryjne cholesterol całkowity/ LDL/  HDL/  Triglicerydy

badanie laboratoryjne  Glukoza / Kwas moczowy

Żylaki nóg
 to jedno z najpowszechniejszych schorzeń na świecie, które częściej dotyka kobiety ze względu na niekorzystny wpływ hormonów kobiecych na naczynia krwionośne. Za rozwój żylaków odpowiadać może brak ruchu, nieodpowiednia dieta oraz antykoncepcja hormonalna. Bardzo często przyczyną żylaków jest także siedzący lub stojący tryb pracy oraz nałóg palenia papierosów. Żylaki to choroba bardzo często lekceważona. Poza oczywistym nieestetycznym wyglądem skóry, niewydolność żylna może prowadzić do zagrażających zdrowiu i życiu chorób, w tym zakrzepicy żył.

Flebologia estetyczna jest dziedziną medycyny zajmującą się diagnostyką i leczeniem zmian żylnych w różnym stopniu zaawansowania. W ramach flebologii stosowane są mało inwazyjne, bezpieczne i niewymagające hospitalizacji zabiegi np. laserowego usuwania żylaków. W Euro-Klinice ich leczeniem zajmują się:

• specjalista chirurgii ogólnej, angiolog dr Barbara Tomaszek Słota,

• specjalista chirurgii ogólnej, specjalista chorób naczyń dr n. med. Ireneusz Warzocha,

specjalista chorób wewnętrznych dr n. med. Łukasz Szczygieł.

Zabiegi leczenia żylaków stosowane w Euro-Klinice

Jesteśmy znaną w Katowicach kliniką zajmującą się niechirurgicznym usuwaniem żylaków i widocznych popękanych naczynek na skórze. Nasi specjaliści korzystają z kilku nowoczesnych, skutecznych metod leczenia tego rodzaju problemów. Proponowane przez nas leczenie obejmuje:

• operacje żylaków nóg laserem EVLT,

• skleroterapię i echoskleroterapię,

• terapię usuwania żylaków prądem o częstotliwości fal radiowych.

W ramach prowadzonych przez nas diagnostyki i nieoperacyjnego leczenia żylaków wykonujemy także specjalistyczne badanie naczyń żylnych, tzw. USG Dopplera.

Cennik wykonywanych badań i zabiegów

Całkowite koszty wykonywanych przez nas laserowych operacji żylaków EVLT, zabiegów skleroterapii oraz terapii prądem Viridex-RF są uzależnione od zaawansowania zmian żylakowych na skórze. W trakcie wizyty konsultacyjnej, na podstawie wyników USG Dopplera ustalany jest indywidualny harmonogram zalecanego leczenia. Poniżej przedstawiamy cennik konsultacji z naszym lekarzem oraz ogólne ceny zabiegów.

• wizyta u specjalisty oraz USG Dopplera – 250 zł (cena promocyjna w okresie jesienno-zimowym),

• skleroterapia piankowa pajączków i niewielkich żylaków – 500-800 zł za sesję,

• echoskleroterapia piankowa żylaków i głównych pni żył powierzchniowych – 600-1000 zł za sesję.

Lekarze:

dr Barbara Tomaszek-Słota