Telefon +48 (32) 22 809 44

Telefon +48 507 096 308

Telefon +48 508 575 289

Szczelina odbytu. Przyczyny i leczenie

Euro-klinika blog szczelina odbytu_1Jeżeli u Pacjenta stwierdzono podejrzenie występowania szczeliny odbytu, należy przeprowadzić badanie i rozpocząć leczenie.

Przyczyny

Nie stwierdzono jednej, właściwej dla każdego przypadku przyczyny powstawania choroby. Pewnym jest, że swój udział w patomechanizmie ma zwiększone napięcie zwieracza wewnętrznego odbytu. Do sytuacji takiej dojść może m.in. w przypadku występowania zaparć (lub częstych biegunek), a także u kobiet po porodzie oraz w wyniku uszkodzeń mechanicznych.

Leczenie

W przypadku pierwszego rzutu choroby, zarówno w ostrych jak i przewlekłych przypadkach zaleca się leczenie niechirurgiczne, którego celem jest przede wszystkim zmniejszenie napięcia zwieracza wewnętrznego odbytu, co ma prowadzić do poprawy ukrwienia tkanek, a w efekcie gojenie ubytku. Kuracja farmakologiczna obejmuje zazwyczaj odpowiednie środki przeciwzapalne i przeciwbólowe oraz leki rozluźniające napięcie zwieracza (czasem stosowany jest botox). Leczenie choroby w stadium przewlekłym jest wiele trudniejsze niż interwencja w fazie ostrej. Z kolei w przypadku nawrotu choroby zaleca się metody chirurgiczne.