Przyczyny powstawania przetoki odbytu

Przetoka okołoodbytnicza jest stanem wyjątkowo nieprzyjemnym i przysparzającym wiele dyskomfortu, głównie ze względu na to, iż objawy wzmagają się wraz z siadaniem, kucaniem czy wypróżnianiem, czyli notabene czynnościami codziennymi. W najprostszym ujęciu jest to nieprawidłowe połączenie kanału odbytu ze skórą, która go otacza. Połączenie to zbliżone jest wyglądem do kanału, łączącego światło odbytnicy ze skórą. Leczenie jej odbywa się najczęściej dwojako - albo przez zabieg chirurgiczny, albo coraz częściej przez laserowe jej usunięcie. Możliwe, że proktolog prowadzący przypadek zaproponuje inną metodę leczenia. Rzadko jednak zdarza się, by schorzenie to zniknęło samoczynnie, zazwyczaj więc niezbędna jest interwencja lekarza.

Jakie są główne przyczyny powstawania przetoki okołoodbytniczej?

Przyczyn takiego stanu może być wiele i szybkie zlokalizowanie genezy problemu nie tylko może pomóc w leczeniu, ale i w pierwszym stadium rozpoznania zahamować rozwój schorzenia. Ważne więc, by po zaobserwowaniu u siebie objawów tejże choroby nie lekceważyć ich i możliwie najszybciej udać się do specjalisty proktologa lub w pierwszej kolejności do lekarza rodzinnego. Do objawów przetoki odbytniczej zalicza się m.in. w początkowej fazie powstanie ropnia odbytu, a później ból, świąd, pieczenie, a także nawracające bolesne ropnie. Nierzadko pojawia się również sporadyczne krwawienie i z okolicy odbytu, ból przy wypróżnianiu, ale i oddawaniu moczu czy wilgoć okolicy odbytu, gorączka i zaczerwienienie okolicy schorzenia. Do głównych przyczyn powstawania przetoki odbytniczej zaś zalicza się:

• ropne zapalenie gruczołów potowych;
  • chorobę Leśniowskiego-Crohna;
  • infekcje prątkami gruźlicy lub wirusem HIV;
  • wrzodziejące zapalenie jelita grubego;
  • nowotwory;
  • zapalenie uchyłków jelita grubego;
  • powikłania operacji w okolicy odbytu.

Należy pamiętać jednak, że choć jest to schorzenie uciążliwe, to możliwe do wyleczenia. Szybka reakcja i podjęcie leczenia zwiększa szanse na pozbycie się dyskomfortu i bólu oraz wygraną z tą chorobą.