Jakie są objawy przetoki odbytu?

Przetoka odbytu jest chorobą zapalną, podczas której dochodzi do wytworzenia nieprawidłowego, niewielkiego kanału łączącego światło odbytnicy ze skórą w okolicy odbytu. Dolegliwość ta jest wyjątkowo uciążliwa – tworzy się na skutek ostrej infekcji gruczołów odbytu. Zakażenie przechodzi na okoliczne tkanki i przez zwieracze dostaje się do skóry, a w efekcie rozwija się ropień. Przetoka nieleczona może powodować rozwinięcie się groźnych komplikacji. Po czym poznać przetokę odbytu?

Przetoka odbytu – przyczyny i objawy

Lekarze specjaliści wskazują na wiele różnych możliwych przyczyn występowania przetoki odbytu. Najczęstszą jest ropień, który może powstawać w przebiegu bakteryjnej infekcji gruczołów, znajdujących się w kanale odbytu. Do rzadszych czynników prowadzących do rozwoju przetoki odbytu, zaliczyć można chorobę Leśniowskiego-Crohna, zapalenie uchyłków jelita grubego, nowotwory, gruźlica, ropne zapalenie gruczołów potowych, wrzodziejące zapalenie jelita grubego oraz powikłania po operacjach ginekologicznych i proktologicznych. Najczęstszym objawem przetoki odbytu jest powstanie ropnia odbytu. Pacjenci często odczuwają ból, który nasila się przy siedzeniu, poruszaniu się, wypróżnianiu oraz kaszleniu. Dodatkowymi objawami sugerującymi obecność przetoki jest wydzielina z okolicy odbytu, krew lub ropa w kale, zaczerwienienie i obrzmienie w okolicy odbytu, gorączka i trudności w kontrolowaniu wypróżnień.

Leczenie przetoki odbytu

Obecnie żaden sposób leczenia farmakologicznego przetoki odbytu nie pozwala na wyeliminowanie problemu. Przetoki odbytu w zdecydowanej większości przypadków wymagają interwencji chirurga proktologa. W celu leczenia zmiany wykorzystać można kilka rodzajów zabiegów. Najlepsza dla pacjenta opcja wybierana jest w zależności od dokładnej lokalizacji przetoki i liczby jej kanałów. W zależności od głębokości i długości przetoki można ją wyciąć w całości lub naciąć i zostawić otwartą do gojenia. Fistulotomia, czyli nacięcie wzdłuż przetoki pozwala na usunięcie nagromadzonej ropy i wspomaga proces gojenia zmiany. W przypadku lokalizacji przetoki, która utrudnia bezpieczne przeprowadzenie nacięcia, chirurg może zaproponować przeprowadzenie dwóch zabiegów. Podczas pierwszego lekarz usuwa ropę i wprowadza seton, czyli gumową taśmę służącą do odsączania wydzieliny. Po kilku tygodniach seton jest usuwany, a chirurg proktolog wykonuje docelowy zabieg leczenia przetoki.