Gastroskopia – czy jest się czego obawiać?

Gastroskopia to obok kolonoskopii jedno z badań diagnostycznych, którego pacjenci bardzo się obawiają.

Euro klinika blog GastroskopiaWynika to z faktu, że podczas badania do gardła pacjenta wprowadzany jest specjalny przewód, dzięki któremu możliwe jest zobrazowanie i kontrolowanie stanu przełyku, żołądka i dwunastnicy. Osoby, których czeka gastroskopia, najczęściej bardzo mocno się stresują, spodziewając się dyskomfortu, a nawet bólu. Czy rzeczywiście jest się czego obawiać?

Tym artykułem spróbujemy przekonać się, że badanie gastroskopowe wcale nie jest takie straszne, jak zwykliśmy o nim myśleć. Jest natomiast bardzo ważne, dlatego też, gdy lekarz zaleci jego wykonanie, nigdy nie powinniśmy zbytnio zwlekać ani go unikać.

Podczas gastroskopii pacjent nie odczuwa bólu

Badanie gastroskopowe nie należy do badań przyjemnych, ale zdecydowanie nie jest bolesne. Niekiedy w trakcie badanie może pojawiać się odruch wymiotny, co stanowi główny dyskomfort u pacjentów. W niektórych przypadkach na prośbę badanego można wykonać znieczulenie gardła, dzięki czemu odruch wymiotny jest łagodniejszy. “Zwykłe” diagnostyczne badanie endoskopowe nie wymaga też szczególnych przygotowań. Najważniejsze jest, aby pozostawać na czczo przed badaniem przez ok. 6 godzin.

Pacjenci najbardziej obawiają się nieprzyjemnego uczucia podczas wprowadzania do gardła specjalnego przewodu zakończonego niewielką kamerą. Trzeba jednak pamiętać, że przewód ten jest bardzo niewielki, giętki i posiada opływowy kształt. Nie podrażnia przewodu pokarmowego i nie powoduje dolegliwości bólowych. Jednocześnie pozwala na bardzo precyzyjną rejestrację wnętrza przewodu pokarmowego.

Większość obaw wynika w znacznym stopniu z dyskomfortu psychicznego, a nie fizycznego.

Gastroskopia to bardzo ważne badanie diagnostyczne

Gastroskopia pozwala ocenić górny odcinek przewodu pokarmowego, czyli przełyk, żołądek i dwunastnicę. Może to być badanie diagnostyczne np. w przypadku choroby refluksowej lub terapeutyczne polegające na usuwaniu ciał obcych, tamowaniu krwawień czy usuwaniu polipów. Badanie wykonywane jest również w przypadku poważniejszych schorzeń górnego odcinka przewodu pokarmowego, takich jak rak przełyku, rak żołądka czy chłoniak żołądka.

Wskazaniem do gastroskopii jest m.in. zgaga, przewlekłe zapalenie żołądka, trudności z przełykaniem, krwawienie, wymioty, bóle nadbrzusza, utrata masy ciała, niedokrwistość.