Telefon +48 (32) 22 809 44

Telefon +48 507 096 308

Telefon +48 508 575 289

Czym jest i jak leczyć szczelinę odbytu?

Euro klinika blog szczelina odbytuNa początku szczelina powoduje występowanie przykrych i uciążliwych dolegliwości, takich jak np.: ból i krwawienia. Stopniowo objawy te łagodnieją, ale szczelina pozostaje, dlatego najlepiej zgłosić się z tym problemem do lekarza, który zaplanuje odpowiednie leczenie.

Szczelina odbytu – co to takiego?

Jest to płytkie i wąskie pęknięcie albo owrzodzenie błony śluzowej kanału odbytu, czyli krótkiego odcinka znajdującego się na końcu przewodu pokarmowego – na granicy odbytu i odbytnicy. Ta przykra dolegliwość może dotknąć osoby w każdym wieku. Równie często występuje u kobiet, jak i u mężczyzn. Pojawia się zazwyczaj na skutek dużego napięcia w końcowym odcinku kanału odbytu powstającego przy dużym wysiłku fizycznym, zaparciach lub zwiększonym napięciu zwieraczy odbytu. Często jest też skutkiem infekcji obecnych w okolicy błony śluzowej albo niedokrwienia tejże błony.

Objawy towarzyszące szczelinie odbytu:

• Ból
  • Krwawienie
  • Pieczenie

Wszystkie te objawy nasilają się podczas defekacji. Zazwyczaj ból ustępuje po oddaniu stolca, ale zdarzają się takie przypadki, kiedy towarzyszy on pacjentowi znacznie dłużej i utrudnia normalne funkcjonowanie. Nasilenie bólu może być różne – od lekkiego do bardzo silnego. Dodatkowym objawem jest pieczenie i ogólne uczucie dyskomfortu w okolicach odbytu i krocza. Podczas oddawania stolca często pojawia się krawienie, które widoczne jest na papierze toaletowym, muszli klozetowej lub w formie plamy na stolcu. Bardzo często towarzyszy temu również uczucie silnego parcia na stolec.

Jak wygląda leczenie szczeliny odbytu?

W większości przypadków wystarczy leczenie zachowawcze. Lekarz przepisze dietę bogatą w błonnik, preparaty zmiękczające stolec, leki przeciwzapalne oraz zmniejszające napięcie zwieraczy. Terapia ma spowodować zmniejszenie napięcia zwieracza wewnętrznego odbytu, przez co poprawia się ukrwienie anodermy kanału odbytu, a ubytki błony śluzowej goją się. W przypadkach przewlekłej szczeliny odbytu, albo gdy leczenie nie przynosi oczekiwanych rezultatów, zaleca się zaaplikowanie zastrzyku do mięśnia zwieracza zawierającego toksynę botulinową. W skrajnych przypadkach stosuje się leczenie operacyjne.