Czym jest i jak leczyć szczelinę odbytu?

Szczelina odbytu to nazwa rany powstającej w końcowym odcinku przewodu pokarmowego.

Euro klinika blog szczelina odbytuNa początku szczelina powoduje występowanie przykrych i uciążliwych dolegliwości, takich jak np.: ból i krwawienia. Stopniowo objawy te łagodnieją, ale szczelina pozostaje, dlatego najlepiej zgłosić się z tym problemem do lekarza, który zaplanuje odpowiednie leczenie.

Szczelina odbytu – co to takiego?

Jest to płytkie i wąskie pęknięcie albo owrzodzenie błony śluzowej kanału odbytu, czyli krótkiego odcinka znajdującego się na końcu przewodu pokarmowego – na granicy odbytu i odbytnicy. Ta przykra dolegliwość może dotknąć osoby w każdym wieku. Równie często występuje u kobiet, jak i u mężczyzn. Pojawia się zazwyczaj na skutek dużego napięcia w końcowym odcinku kanału odbytu powstającego przy dużym wysiłku fizycznym, zaparciach lub zwiększonym napięciu zwieraczy odbytu. Często jest też skutkiem infekcji obecnych w okolicy błony śluzowej albo niedokrwienia tejże błony.

Objawy towarzyszące szczelinie odbytu:

• Ból
  • Krwawienie
  • Pieczenie

Wszystkie te objawy nasilają się podczas defekacji. Zazwyczaj ból ustępuje po oddaniu stolca, ale zdarzają się takie przypadki, kiedy towarzyszy on pacjentowi znacznie dłużej i utrudnia normalne funkcjonowanie. Nasilenie bólu może być różne – od lekkiego do bardzo silnego. Dodatkowym objawem jest pieczenie i ogólne uczucie dyskomfortu w okolicach odbytu i krocza. Podczas oddawania stolca często pojawia się krawienie, które widoczne jest na papierze toaletowym, muszli klozetowej lub w formie plamy na stolcu. Bardzo często towarzyszy temu również uczucie silnego parcia na stolec.

Jak wygląda leczenie szczeliny odbytu?

W większości przypadków leczenie szczeliny odbytu polega na przejściu na dietę bogatą w błonnik oraz stosowanie preparatów zmiękczających stolec. Lekarz może przepisać leki przeciwzapalne oraz zmniejszające napięcie zwieraczy. Terapia ma spowodować zmniejszenie napięcia zwieracza wewnętrznego odbytu, przez co poprawia się ukrwienie anodermy kanału odbytu, a ubytki błony śluzowej goją się. W przypadkach przewlekłej szczeliny odbytu, albo gdy leczenie nie przynosi oczekiwanych rezultatów, zaleca się zaaplikowanie zastrzyku do mięśnia zwieracza zawierającego toksynę botulinową. W skrajnych przypadkach stosuje się leczenie operacyjne.