Czym zajmuje się proktolog?

Proktologia to dziedzina medycyny zajmująca się chorobami występującymi w ostatnim odcinku przewodu pokarmowego.

Euro klinika blog lekarz proktologW centrum uwagi tej specjalizacji znajduje się: jelito grube, odbytnica, kanał odbytu i sam odbyt. Wiele osób zwleka z udaniem się do proktologa, bo krępują się wizytą u tego specjalisty. Nie warto jednak się bać ani odkładać wizyty na później, bo często już na pierwszej wizycie lekarz jest w stanie postawić celną diagnozę i zalecić odpowiednie leczenie, które bardzo szybko może przynieść nam odczuwalną ulgę.

Kiedy udać się do proktologa?

Do wizytu u proktologa powinny skłonić nas następujące objawy:

• Często występujące przewlekłe zaparcia albo biegunki
  • Problemy z gazami i ciągłe uczucie wzdęcia
  • Ból przy wypróżnianiu się
  • Krew albo śluz pojawiający się w stolcu
  • Pieczenie lub swędzenie w okolicach odbytu
  • Uczucie niepełnego wypróżnienia po oddaniu stolca

Wszystkie podane wyżej objawy są uciążliwe, gdyż mają charakter przewlekły lub nawracający. Zwlekanie z udaniem się do proktologa tylko pogarsza naszą sytuację, ponieważ większość z chorób dających takie objawy można w początkowej fazie leczyć farmakologicznie, ale jeżeli bedziemy zbyt długo czekać, to niezbędny może okazać się zabieg chirurgiczny.

Podstawowe badania proktologiczne

Proktolog zawsze rozpoczyna wizytę od przeprowadzenia z pacjentem gruntownego wywiadu. Interesują go nawyki żywieniowe pacjenta i prowadzony tryb życia. Zła dieta, nieregularne spożywanie posiłków oraz siedzący tryb pracy mają duży wpływ na powstawanie chorób przewodu pokarmowego.

Po wywiadzie następuje badanie per rectum, które większość pacjentów odbiera jako niezwykle krępujące. Lekarz bada odbyt palcem, dzięki czemu jest w stanie ocenić jego stan i dokonać wstępnej diagnostyki.

Jeżeli lekarz zadecyduje, że potrzebna jest dalsza diagnostyka, może zlecić nam wykonanie jednego z trzech podstawowych badań proktologicznych: anoskopii, rektoskopii albo kolonoskopii. Anoskopia jest badaniem wziernikowym, dzięki któremu specjalista może ocenić stan kanału odbytu i końcowego odcinka odbytnicy. Rektoskopia jest także badaniem wziernikowym, jednak jest głębsze od anoskopii i można w jego trakcje pobrać wycinki tkanek do badania histopatologicznego. Kolonoskopia daje możliwość obejrzenia wnętrza jelita grubego oraz pobrania wycinków do badań. Podczas kolonoskopii można także wykonać podstawowe zabiegi.