Czy dźwiganie ciężarów może przyczynić się do powstania przepukliny?

Nasze babcie często przestrzegały nas przed dźwiganiem ciężarów, gdyż może to skończyć się przepukliną. Już na wstępie przyznamy, że miały rację. Przepuklina to przemieszczenie się narządów lub tkanek poza jamę, w której powinny się znajdować. Wyróżniamy kilka rodzajów przepukliny. Dowiedz się o nich więcej!

Rodzaje przepukliny

Przepuklina może pojawić się pod skórą (przepuklina zewnętrzna) lub w sąsiednich jamach ciała (przepuklina wewnętrzna). Wyróżniamy jej kilka podstawowych rodzajów: przepuklinę nadbrzuszną, podbrzuszną, pachwinową (boczną lub przyśrodkową), udową, pępkową, kresy białej, Richtera i okołostomijną. Istnieje jednak jeszcze kilka rzadziej spotykanych rodzajów, np. przepuklina mózgowa. Przepuklinę dość łatwo rozpoznać – to miękki guz, którym można poruszać. Sprawia on ból i uczucie ciągnięcia. Ból promieniuje podczas kasłania, podnoszenia ciężarów czy wypróżnianiu się.

Jak powstaje przepuklina?

Jak już było wspomniane, przepuklina pojawia się tam, gdzie znajdują się osłabione mięśnie powłok brzusznych. Jej pojawieniu sprzyja zwiększone ciśnienie w obrębie jamy brzusznej, które „wypycha” dany narząd czy tkankę. Ma to miejsce np. w trakcie nadmiernego wysiłku fizycznego, ale też np. przy zaparciach czy intensywnym kaszlu. Najczęściej przepuklinę leczy się operacyjnie. Operacja przepukliny zazwyczaj wykonywana jest na otwartej jamie brzusznej, rzadziej usuwa się ją laparoskopowo lub endoskopowo. Czasami zdarza się, że przepuklina powraca w tym samym miejscu. Na operację przepukliny na NFZ czeka się nawet kilka miesięcy. Zabieg ten w ośrodkach niepublicznych, takich jak nasz, wykonuje się w zasadzie natychmiastowo. Zignorowanie problemu może doprowadzić do uwięźnięcia zawartości przepukliny, upośledzenia ukrwienia narządu w przepuklinie, martwicy, sepsy, a nawet zgonu. Przepuklinę uwięźniętą należy operować natychmiast, w trybie pilnym – rodzi ona większe ryzyko powikłań, niż przepuklina w początkowym stadium. Zalecenia po operacji przepukliny mogą się różnić, zawsze należy do nich jednak unikanie wysiłku fizycznego przez okres od 2 tygodni do nawet 3 miesięcy.