Niepłodność - problem cywilizacyjny?

Większość małżonków marzy o zostaniu rodzicami; często jednak życie przynosi rozczarowania, a wielomiesięczne starania o maluszka nie przynoszą efektów. Zadają sobie oni wówczas pytanie, czy przyczyną ich bezowocnych starań jest bezpłodność? A może źródłem problemów z zajściem w ciążę jest niewłaściwy tryb życia? Czym różni się bezpłodność od niepłodności i jak zaradzić problemom? Odpowiedzi znajdziesz w naszym wpisie.

Czym różni się niepłodność bezpłodności?

Wiele osób myli pojęcie bezpłodności i niepłodności, tymczasem oznaczają one dwa zupełnie różne schorzenia. Bezpłodność oznacza trwałą niezdolność do zajścia w ciążę, której nie da się wyleczyć żadnymi dostępnymi metodami. Niepłodność natomiast to niezdolność do zajścia w ciążę, która jest uleczalna i czasowa; trwająca co najmniej rok. Aby ją stwierdzić, para powinna współżyć trzy lub cztery razy w tygodniu bez zabezpieczenia. Jeśli w takiej sytuacji przez 12 miesięcy partnerka nie zajdzie w ciążę, mówi się o niepłodności. Ze względu na częstotliwość występowania niepłodności (15% par) oraz ze względu na jej przyczyny, mówi się o niej jako o chorobie cywilizacyjnej. Przyczyny niepłodności można podzielić na:

• medyczne, związane z gospodarką hormonalną,
  • medyczne, związane z występowaniem, chorób przewlekłych,
  • cywilizacyjne.

Więcej o nich w naszym wpisie.

Jakie są medyczne przyczyny niepłodności?

Do przyczyn medycznych zalicza się najczęściej zaburzenia w funkcjonowaniu gospodarki hormonalnej. Jeśli poziom hormonów u kobiet; AMH, FSH, LH, prolaktyny, estrogenów i progesteronu, jest nieodpowiedni, wówczas zaburzona zostaje praca jajników. Zahamowaniu ulegają procesy owulacji lub zaczyna się niekontrolowana produkcja substancji, uniemożliwiających zagnieżdżenie się zarodka w macicy. Zespół policystycznych jajników i hierprolaktynama to kolejne, hormonalne przyczyny niepłodności. U mężczyzn z kolei zaburzenia hormonalne skutkują nieprawidłową spermatogenezą. Z problemami hormonalnymi pomoże uporać się przyjmujący w naszej klinice lekarz specjalista endokrynolog. Niepłodność towarzyszy także często chorobom przewlekłym: cukrzycy, nadciśnieniu i chorobom nerek.

Jakie są cywilizacyjne przyczyny niepłodności?

W obecnych czasach niepłodność ma również bardzo często związek z niewłaściwym, niehigienicznym trybem życia. Za problemy z zajściem w ciążę odpowiadać będzie zatem zła dieta: tłuste, zbyt kaloryczne jedzenie i związana z tym otyłość. Przyczynami niepłodności są także brak ruchu, palenie papierosów oraz nadużywanie alkoholu. W przypadku mężczyzn zagrożeniem jest zbyt długie użytkowanie laptopa i trzymania go na kolanach, bez chłodzącej podkładki. W ten sposób bowiem dochodzi do przegrzewania jąder. Pamiętaj, że wzrost temperatury w mosznie o 1,5 °C hamuje proces powstawania plemników. Wielu specjalistów jako przyczynę niepłodności wskazuje także wysoki poziom stresu.