Co to jest hematochezja i o czym może świadczyć?

Hematochezja, czyli obecność krwi w stolcu, to objaw, który zawsze należy skonsultować z proktologiem – lekarzem specjalizującym się w chorobach dolnego odcinka przewodu pokarmowego, w którym często leży przyczyna krwawienia. Proktolog dokonuje diagnostyki, która może wykazać niegroźne infekcje, ale również poważniejsze choroby, włącznie z nowotworami. Nawet sporadyczne występowanie krwi w stolcu powinno zostać skonsultowane z lekarzem.

Czym jest hematochezja?

Hematochezja to termin medyczny określający pojawienie się w stolcu krwi. Może być to krew zmieszana ze stolcem, znajdująca się na jego powierzchni, a także pojawiająca się chwilę po jego oddaniu. Jeżeli przybiera ona kolor żywej czerwieni, może wskazywać to, że krwawienie pochodzi z odbytnicy, a gdy stolec zabarwiony jest smolistym odcieniem, to istnieje prawdopodobieństwo, że mamy do czynienia z krwawieniem z górnego odcinka przewodu pokarmowego. Często hematochezja spowodowana jest infekcją nabytą po terapii antybiotykami, zatruciem pokarmowym bądź zapaleniem odbytnicy, ale należy pamiętać, że może również świadczyć o poważniejszych chorobach.

Jakie choroby objawiają się krwią w stolcu?

Krew w stolcu to objaw, który zawsze należy skonsultować z proktologiem. Zleca on odpowiednie badania i przeprowadza diagnostykę hematochezji. Najczęściej źródłem krwi w stolcu są pojedyncze guzki krwawnicze i hemoroidy. Innymi przyczynami krwawienia z dolnego odcinka przewodu pokarmowego mogą być wrzodziejące zapalenie jelita grubego, polipy jelita grubego lub choroba Leśniowskiego-Crohna. Do najpoważniejszych schorzeń, które mogą powodować krwawy stolec, są nowotwory: rak okrężnicy, przełyku oraz żołądka. W przypadku krwawień z górnego odcinka przewodu pokarmowego do najczęściej diagnozowanych chorób należą wrzody dwunastnicy i żołądka oraz żylaki przełyku.

Jakie badania należy wykonać w przypadku wystąpienia hematochezji?

Hematochezja może świadczyć o wielu schorzeniach układu pokarmowego, dlatego w przypadku jej wystąpienia należy poddać się zaawansowanej diagnostyce. Można wykonać ją np. w Euro-Klinice w Siemianowicach Śląskich, gdzie lekarze przeprowadzają zarówno gastroskopię, jak i kolonoskopię, enteroskopię, sigmoidoskopię oraz rektoskopię, czyli najważniejsze badania, które pozwalają na określenie źródła krwawienia. W diagnostyce mogą być również przydatne tomografia komputerowa jamy brzusznej i angiografia.