Czy choroba hemoroidalna może mieć podłoże dziedziczne?

Choroba hemoroidalna przynajmniej raz w życiu pojawia się aż u połowy dorosłych. Leczenie hemoroidów najczęściej konieczne jest u kobiet w ciąży, ale istnieje szereg innych czynników wywołujących krwawienie z odbytu. O ile niektóre z nich można wyeliminować przez prowadzenie zdrowego trybu życia, to część z nich jest od nas niezależna. Jaki jest wpływ genów na rozwój choroby hemoroidalnej?

Czynniki ryzyka choroby hemoroidalnej

Największe prawdopodobieństwo pojawienia się stanu zapalnego hemoroidów dotyczy kobiet w ciąży. Dzieje się tak ze względu na spadek motoryki jelit i wzrost ciśnienia żylnego, które spowodowane są naciskiem macicy na jamę brzuszną. Również poród naturalny może przyczynić się do stanu zapalnego hemoroidów. Inne czynniki, które zwiększają ryzyko rozwoju choroby hemoroidalnej, to:

• problemy trawienne,
  • przewlekłe zaparcia i biegunki,
  • dieta z niską zawartością błonnika pokarmowego,
  • niewystarczająca ilość płynów,
  • siedzący tryb życia,
  • czynniki genetyczne.

Czy choroba hemoroidalna jest dziedziczona?

Podobnie jak inne schorzenia żylne, także choroba hemoroidalna może być dziedziczona. Sprężystość tkanki łącznej i predyspozycje do występowania zaburzeń struktury kolagenu, który buduje ściany naczyń krwionośnych, są przekazywane genetycznie. Istnieją mutacje, które są odpowiedzialne za zbyt niską ilość wytwarzanego białka kolagenu, który wpływa na stabilność i siłę naczyń krwionośnych. Jeżeli ich struktura jest osłabiona, istnieje wyższe prawdopodobieństwo naruszenia hemoroidów i dojścia do krwawienia. Mając predyspozycje genetyczne, warto wprowadzić odpowiednie środki zapobiegające chorobie, których dobór należy skonsultować z doświadczonym proktologiem, np. lekarzem pracującym w Euro-Klinice w Siemianowicach Śląskich.

Jak zapobiegać rozwojowi choroby hemoroidalnej?

Pomimo że na część czynników mogących wywołać chorobę hemoroidalną nie mamy wpływu, to zanim dojdzie do sytuacji, w której konieczne będzie leczenie hemoroidów, warto wdrożyć działania zapobiegające jej pojawieniu się. Najważniejszą rolę odgrywa dieta, która powinna być bogata w błonnik oraz substancje uszczelniające naczynia krwionośne. Należy regularnie spożywać owoce, surowe warzywa, pełnoziarniste produkty zbożowe oraz orzechy i nasiona. Warto wyeliminować z diety dania typu fast food, ciężkostrawne, tłuste potrawy i alkohol. Ważne jest również spożywanie dużej ilości niegazowej wody.