Telefon +48 (32) 22 809 44

Telefon +48 508 575 289

Ziołolecznictwo

GABINET ZIOŁOLECZNICTWA

Gabinet fitoterapii (ziołolecznictwa) oferuje konsultacje pozwalające pacjentowi rozpocząć całościową, racjonalną i bezpieczną kurację   chorób i dolegliwości różnych narządów. Proponowane mieszanki ziół dobierane są zawsze indywidualne dla pacjenta. Zastosowanie ziół jest możliwe w każdej sytuacji, musi jednak spełniać dwie podstawowe reguły:

• choroba musi być zdiagnozowana przez lekarza,
  • stosowane zioła muszą być zgodne z aktualnie przyjmowanymi lekami.

Rozmowa z pacjentem nie zastąpi porady i pełnej diagnostyki lekarskiej, ale pozwoli ustalić, w jaki sposób można ją uzupełnić, złagodzić ewentualne działania uboczne i pomóc w dolegliwościach przewlekłych, które można bezpiecznie leczyć lekami naturalnymi.

Jakie choroby leczymy?

Fitoterapia jest szczególnie przydatna w leczeniu i zapobieganiu nawrotom chorób:

• układu pokarmowego (np.: choroba wrzodowa, stany zapalne jelit, biegunki, zaparcia, wzdęcia, zespół jelita drażliwego, brak apetytu, nietolerancje pokarmowe)
  • wątroby (przewlekła niedoczynność, kamica dróg żółciowych, zapalenie, stłuszczenie, tzw. ból wątroby, czyli niestrawność związana z małą ilością żółci, zespół po usunięciu pęcherzyka żółciowego)
  • nerek i dróg moczowych (łagodne stany zapalne, nawracające zakażenia, kamica)
  • nerwowych (łagodne nerwice wegetatywne, problemy ze snem, nerwobóle, zespoły przewlekłego zmęczenia i stresu, migreny)
  • narządu ruchu (reumatyzm, bóle mięśni i stawów, dna moczanowa)
  • skóry (trądzik pospolity, nadmierna potliwość, łuszczyca, łupież, grzybica stóp)
  • układu krążenia (żylaki, niskie ciśnienie, zimne kończyny, łagodne choroby serca)
  • metabolicznych (cukrzyca, skutki nadczynności tarczycy, dna moczanowa, otyłość, niedożywienie)
  • dróg oddechowych (alergie, astma, pylica, skutki palenia tytoniu, zapalenie zatok, nawracające infekcje)
  • kobiecych (zespół napięcia przedmiesiączkowego, bolesne miesiączkowanie, menopauza)
  • męskich (zapobieganie rozrostowi prostaty, obniżone libido, bezpłodność bez przyczyn somatycznych)
  • oraz w wielu innych. W okresie rekonwalescencji po ciężkich chorobach, zabiegach chirurgicznych i zakończonej chemioterapii oraz radioterapii dzięki ziołom i odpowiedniej diecie można szybciej powrócić do pełni sił.

Jak działa dzisiejsze ziołolecznictwo?

Współczesne ziołolecznictwo korzysta z ogromnego bogactwa wiedzy o właściwościach leczniczych roślin, niektórych zwierząt i minerałów.  Tysiące lat obserwacji połączone z wnikliwymi badaniami składu i działania pozwoliło wybrać ponad dwa i pół tysiąca skutecznych surowców pochodzenia naturalnego. Łącznie pojedynczych ziół, czyli skomponowanie mieszanki musi spełnić, poza wyżej podanymi regułami, również takie wymagania jak:

• brak niezgodności między składnikami, co oznacza, że poszczególne zioła nie mogą „reagować” ze sobą w sensie chemicznym lub znosić wzajemnie swoje działanie,
  • wspólny dla wszystkich składników mieszanki sposób przygotowania, tak, aby nie łączyć ziół wymagających gotowania (odwar z korzeni, kory, owoców) z tymi, które wystarczy zaparzyć (zioła aromatyczne, kwiaty) lub tylko macerować określony czas w zimnej wodzie.
  • Zachowanie proporcji ilościowych, tak by każdy składnik wykazał swoje działanie i wspierał działanie pozostałych.

W wielu przypadkach będą zalecone leki gotowe dostępne bez recepty lub wykonane w domu NA PODSTAWIE SZCZEGÓŁOWEJ INSTRUKCJI proste przetwory, takie jak nalewki, wina lecznicze czy syropy, a nawet maści.

Prowadzący konsultacje korzysta z wiedzy o ziołach medycyny zachodniej, tak akademickiej, jak i ludowej, tradycyjnej medycyny chińskiej, ajurwedy (Indie), Kampo (Japonia), Sasang (Korea) i ogromu wiadomości zebranych przez lekarzy homeopatów. Warto wspomnieć, że 40 surowców medycyny chińskiej znalazło się w najnowszej farmakopei (zbór oficjalnych norm o lekach) europejskiej i polskiej. Kolejnych kilkadziesiąt jest z powodzeniem stosowanych w co najmniej dwóch systemach medycznych, a kilkanaście we wszystkich.

Opieka farmaceuty

Porada w gabinecie fitoterapii daje również pacjentowi możliwość zasięgnięcia informacji o lekach przepisanych przez lekarzy różnych specjalności w różnych ośrodkach, a stosowanych w tym samym czasie, co pozwoli uniknąć wystąpienia działań niepożądanych związanych z interakcjami leków syntetycznych lub zjawiska polipragmazji – zażywania leków o bardzo podobnym działaniu (np. przeciwbólowych). Stanowi to element opieki farmaceutycznej prowadzonej dla zwiększenia bezpieczeństwa i skuteczności leczenia farmakologicznego oraz poprawy jakości życia chorego. Taka informacja pozwoli pacjentowi w uzasadnionej sytuacji zwrócić się z prośbą o korektę do lekarza, ponieważ tylko lekarz może decydować o istotnych zmianach w terapii. W Euro-Klinice dostępni są lekarze różnych specjalności, w tym urolodzy, onkolodzy, kardiolodzy i chirurdzy.

Specjalista:

mgr Zbigniew Skotnicki