Telefon +48 (32) 22 809 44

Telefon +48 507 096 308

Telefon +48 508 575 289

Pracownia usg

W Euro-Klinice znajduje się nowoczesna, dobrze wyposażona pracownia USG. Wykonujemy badanie USG Doppler-Duplex, które służy do wczesnego wykrywania zmian w żyłach i tętnicach oraz guzków. Dzięki niemu można wykryć nie tylko zakrzepy i tętniaki, ale również wrodzone wady serca i wady zastawek. Badanie polega na nałożeniu na ciało Pacjenta żelu i przesuwaniu po danej części ciała niewielką głowicą. Badanie Doppler-Duplex różni się od tradycyjnego USG tym, że lekarz otrzymuje nie tylko obraz na monitorze, ale też słyszy szum krwi podczas badania naczyń krwionośnych, tętnic szyjnych i kończyn dolnych oraz żył kończyn dolnych. Wykonywane w naszej pracowni USG badanie służy również do badania piersi, tarczycy, jamy brzusznej, narządów rodnych i serca.

USG DOPPLER

Badanie USG doppler przydatne jest w diagnostyce następujących jednostek chorobowych:

• choroby serca (wady, ubytki, zwężenia, niedomykalności),
  • miażdżyca,
  • żylaki kończyn dolnych,
  • choroba Winiwartera-Burgera,
  • zespoły zakrzepowe układu żylnego,
  • nadciśnienie wrotne,
  • tętniaki,
  • choroby wątroby (naczyniaki, guzy nowotworowe oraz rozróżnienie rozgałęzień żyły wrotnej, żył wątrobowych i rozszerzonych przewodów żółciowych oraz anomalii anatomicznych wyżej wymienionych),
  • diagnostyka chorób naczyń głowy (naczyniaki, tętniaki, krwiaki),
  • choroby ślinianek,
  • nowotwory trzustki (towarzyszą im zakrzepica żył układu wrotnego lub pnia trzewnego i tętnicy krezkowej górnej i śledzionowej ? czułość metody do 80 %),
  • choroby i urazy śledziony,
  • choroby nerek (zwężenia tętnicy nerkowej , urazy),
  • choroby tarczycy (guzy nowotworowe, naciekanie na duże naczynia i ich przerzuty wraz z lokalizacją wzdłuż dużych naczyń szyjnych, nadczynność tarczycy) - ocena przedoperacyjna ukrwienia przed i po leczeniu zachowawczym,
  • choroby narządów rodnych,
  • choroby sutka (ocena unaczynienia zmian w sutku, guzy nowotworowe oraz diagnostyka różnicowa zmian w dole pachowym z oceną stopnia zaawansowania choroby nowotworowej),
  • wykrywanie wad wrodzonych i innych chorób w życiu płodowym.

W razie konieczności oferujemy wykonanie dodatkowych badań w pracownik endoskopii oraz badania EKG.

USG PIERSI

Wykonujemy USG piersi przy użyciu nowoczesnego urządzenia Doppler-Duplex. To bezbolesne i nieinwazyjne badanie pozwala wykryć małe guzki piersi nawet we wczesnym stadium. Daje również możliwość dokonania oceny charakteru zmiany, tzn. pomaga w różnicowaniu zmian o charakterze litym i torbielowy. USG pozwala też na ocenę wielkości włókniaków, guzów i torbieli. USG piersi jest najważniejszym badaniem w ramach profilaktyki raka piersi i powinno być wykonywane przynajmniej raz w roku, a u osób, u których w rodzinie odnotowano przypadki nowotworu piersi nawet co 6 miesięcy.

BIOPSJA POD KONTROLĄ USG

W naszej klinice wykorzystujemy nowoczesne metody diagnostyczne, takie jak biopsja pod kontrolą USG. BAC pod kontrolą USG doppler zmniejsza ryzyko powstania np. krwiaka w miejscu pobrania bioptatu, szczególnie gdy zmiana leży w okolicy dużych naczyń, a u Pacjenta występuje m.in. choroba nerek, sutka wraz z przerzutami do dołu pachowego, tarczycy lub węzłów chłonnych wzdłuż dużych naczyń szyjnych. Badanie USG Doppler jest badaniem, które ukierunkowuje dalszą diagnostykę w przypadkach trudnych. U Pacjentów z chorobami narządowymi zwykle wykonuje się badanie CT (tomografia komputerowa) i/lub NMR (rezonans magnetyczny) z kontrastem, a w chorobach układu naczyniowego dodatkowo wykonuję się angiografię.

ULTRADŹWIĘKOWE BADANIE PRZEPŁYWU KRWI METODĄ DOPPLERA

Istnieje wiele zalet ultradźwiękowego badania przepływu krwi przy użyciu urządzenia USG Doppler. Jest ono:

• skuteczne,
  • dokładne,
  • powtarzalne,
  • tanie,
  • Pacjent nie musi być do badania specjalnie przygotowywany,
  • daje jednoznaczną odpowiedź na pytanie czy dolegliwości są związane z chorobą naczyń lub/i czy ją powodują,
  • umożliwiają ocenę stopnia zaawansowania choroby,
  • ukierunkowuje dalszą diagnostykę.

Badanie USG doppler powinien przeprowadzić doświadczony lekarz, który musi je poprzedzić starannym i wnikliwym zebraniem wywiadu lekarskiego z przeanalizowaniem dostarczonych przez Pacjenta informacji o przebytych chorobach i ich leczeniu. Doświadczony diagnosta powinien zapoznać się z wynikami poprzednich badań dopplerowskich wykonanych przez siebie lub przez innych lekarzy.

LEKARZE PRACOWNI USG:

dr hab. n. med. Dariusz Waniczek