Telefon +48 (32) 22 809 44

Telefon +48 507 096 308

Telefon +48 508 575 289

Zakrzepowe zapalenie żył powierzchownych

Euro-klinika blog zakrzepowe zapalenie żyłChoroba ta najczęściej dotyka osoby cierpiące na żylaki kończyn dolnych oraz cierpiących na wrodzone lub nabyte zaburzenia krzepnięcia krwi, zmiany chorobowe w obrębie naczyń zdrowych niemal nie występują. Zakrzepowe zapalenie żył powierzchownych to nie zakrzepica żył głębokich, daje bowiem inne objawy, różne jest także leczenie obu tych chorób. Najczęstsze przyczyny powstawania choroby to zakrzep krwi w żylakach kończyn dolnych, który powoduje silny ból, i powstanie odczynu zapalnego (zaczerwienie, obrzęk). W miejscu występowania wcześniej żylaków pod skórą wyczuwalne jest zgrubienie lub stwardnienie. Zakrzepowe zapalenie żył powierzchownych dotyczy z reguły ograniczonego obszaru ciała i przeważnie nie jest zagrożeniem dla życia. Jest to jednak schorzenie bardzo bolesne i dokuczliwe, w znacznym stopniu utrudniające poruszanie się. Zwykle wymaga leczenia zachowawczego, niemniej jednak konieczne jest wykonanie badania USG Dopplera żył, aby wykluczyć współwystępowanie zakrzepicy żył głębokich, mogącej prowadzić do zatorowości płucnej, a ta czasem pojawia się przy unieruchomieniu osoby chorej, co tylko sprzyja rozprzestrzenianiu się procesu zakrzepowo-zapalnego na układ żył głębokich.

Leczenie zapalenia żył powierzchniowych

Choroba ma tendencję do samoistnego ustępowania, ale powinna być leczona. W leczeniu zapalenia żył powierzchownych stosuje się preparaty farmakologiczne doustne oraz maści, kremy lub żele, w niektórych przypadkach ordynuje się także ostrzykiwanie podskórne zmienionego miejsca heparyną (naturalna substancja obniżająca krzepliwość krwi). Leczenie zapalenia żył powierzchownych może trwać kilka-kilkanaście dni i skutkuje ustąpieniem dolegliwości bólowych, jednak stwardnienie i przebarwienia skóry ustępują znacznie później. Choroba ta ma tendencję do nawrotów, wskazane jest więc usunięcie żylaków. Pilne leczenie operacyjne może być konieczne w przypadku, gdy skrzeplina umiejscowiona jest nieopodal ujścia żył powierzchownych do układu głębokiego, co wiąże się z możliwością oderwania się skrzepliny i wystąpienia wskutek tego zatoru płucnego. Aby powstrzymać taki rozwój wydarzeń podwiązuje się ujścia żyły powierzchownej, co w efekcie blokuje możliwość powstania zatoru. Zakrzepowe zapalenie żył powierzchownych kończyny górnej może wystąpić po założeniu wenflonów lub cewników. Leczenie takich zmian wygląda podobnie, jak w przypadku zapalenia żył powierzchniowych kończyn dolnych.