W których miejscach na ciele najczęściej pojawiają się żylaki?

Żylaki nóg to choroba dotykająca najczęściej osoby po 50. roku życia, u których spada elastyczność naczyń krwionośnych, jednak okazuje się, że poszerzenie obwodu żył może dotyczyć również młodych osób. Żylaki mogą też powstać w innych miejscach na ciele, a pojawienie się ich należy zawsze skonsultować z lekarzem. Zazwyczaj pogrubiałe i poskręcane naczynia krwionośne świadczą o dysfunkcji zastawek żylnych, a niepodjęcie się ich leczenia może mieć poważne konsekwencje zdrowotne.

Gdzie najczęściej powstają żylaki?

Choroba żylna najczęściej rozwija się w obrębie kończyn dolnych. Dochodzi do niej w wyniku pierwotnej lub nabytej niewydolności zastawek żylnych lub przebytej zakrzepicy żył głębokich. Jej rozwojowi sprzyjają uwarunkowania genetyczne, ciąża, otyłość, terapia hormonalna oraz dieta uboga w witaminy i błonnik, a także stosowanie hormonalnej terapii zastępczej. Żylaki nóg mogą wywołać szereg objawów, takich jak swędzenie skóry, nocne skurcze mięśni, a także dolegliwości bólowe.

Gdzie mogą powstać żylaki?

Żylaki mogą powstawać nie tylko na dolnych kończynach, ale też w innych miejscach na ciele. Do najczęściej występujących zalicza się hemoroidy, czyli żylaki odbytu. Ich rozwojowi sprzyja siedzący tryb życia oraz nawracające zaparcia. Osoby, u których dochodzi do zaburzenia funkcji wątroby i rozwoju nadciśnienia wrotnego mogą powstać żylaki przełyku. Do nadmiernego poszerzenia żył może dojść również w miejscach intymnych. Zdarza się, że pojawiają się na sromie, zazwyczaj u kobiet w ciąży, kiedy to wzrasta ucisk macicy na żyłę biodrową i główną dolną. U mężczyzn cierpiących na niewydolność żylną miednicy może dojść do powstania żylaków powrózka nasiennego.