Rodzaje badań endokrynologicznych

Endokrynolog jest lekarzem specjalizującym się w zaburzeniach i chorobach wywołanych błędnie działającymi gruczołami wydzielania wewnętrznego, czyli m.in. jajnikami, tarczycą, szyszynką i przysadką mózgową. Leczy choroby takie jak nadczynność i niedoczynność tarczycy, chorobę Hashimoto, zespół Cushinga oraz niedoczynność przysadki. Do odpowiedniej diagnostyki tych schorzeń często wymagane jest przeprowadzenie badań endokrynologicznych.

Jakie są rodzaje badań endokrynologicznych?

Do najczęściej zlecanych przez endokrynologa badań należy analiza krwi, a dokładniej oznaczenie poziomu hormonów we krwi, USG tarczycy, biopsja cienkoigłowa i gruboigłowa oraz badania histopatologiczne zmian. Czasem w celu ustalenia położenia wola wykonuje się również scyntygrafię. Wizyta u endokrynologa obejmuje oczywiście wywiad z Pacjentem, a często też badanie stetoskopem oraz zmierzenie ciśnienia i pulsu. Oprócz morfologii lekarz najczęściej zleca badanie USG, dzięki któremu można ocenić budowę i wielkość tarczycy, odnotować obecność płynów oraz ewentualnych cyst i guzków.

Jakie badania krwi najczęściej zleca endokrynolog?

Do podstawowych badań endokrynologicznych krwi należą badania:

• TSH – hormonu tyreotropowego,
  • Anty-TPO – przeciwciał przeciwko peroksydazie tarczycowej,
  • Anty-TG – przeciwciał swoistymi w stosunku do tyreoglobuliny,
  • FT3 i FT4 – trijodotyroniny i tyroksyny,
  • FSH – hormonu folikulotropowego,
  • progesteronu i estradiolu,
  • prolaktyny i kortyzolu.

W diagnostyce jakich chorób pomocne są badania poziomu hormonów we krwi?

TSH pozwala na ocenę czynności tarczycy oraz przysadki i podwzgórzy. W sytuacji podejrzenia, że Pacjent może chorować na Hashimoto, zaburzenia tarczycy lub autoimmunologiczne zapalenie tarczyc, przydatnym badaniem jest Anty-TPO, a u osób, które mogą chorować na zespół Cushinga oznacza się poziom kortyzolu. W diagnostyce zaburzeń miesiączkowania i niepłodności oznacza się stężenie FSH, estradiolu i progesteronu, a Pacjenci, u których występują objawy chorób wywołanych błędnym działaniem nadnerczy, można też zbadać aldosteron. Zależnie od objawów, często wykonuje się również podstawową morfologię, lipidogram, a także sprawdza poziom żelaza, magnezu i witaminy D3. Badania te można wykonać, a następnie skonsultować z endokrynologiem np. w Euro-Klinice w Siemianowicach Śląskich.