Po czym rozpoznać groźne znamiona barwnikowe?

Chirurgiczne usuwanie znamion barwnikowych bywa konieczne w przypadku pojawienia się ryzyka zachorowania na czerniaka i inne choroby skórne. Większość znamion nie stanowi dla człowieka zagrożenia, lecz warto je obserwować, a podejrzane zmiany poddawać kontroli u lekarza. Znamię barwnikowe powstaje pod wpływem działania promieni UV. Ekspozycja na słońce wzmaga produkcję melaniny, która powoduje brązowienie skóry i powstawanie tzw. pieprzyków i znamion. Jak rozpoznać, które z nich może być groźne dla zdrowia?

Czym jest atypowe znamię barwnikowe?

Najpopularniejszy podział znamion barwnikowych wyróżnia znamiona wrodzone i nabyte oraz zwykłe i atypowe. To właśnie znamię barwnikowe, nazywane również dysplastycznym, niesie za sobą ryzyko zezłośliwienia. Charakteryzuje się ono wielkością przekraczającą 0,5 cm, a także nieregularną powierzchnią i niejednolitym kolorytem. Często jest też asymetryczne i ma poszarpane brzegi. Zdarza się, że lekarz, mając podejrzenie, że znamię w przyszłości może potencjalnie zagrażać zdrowiu, zleci zapobiegawczo chirurgiczne usunięcie znamienia barwnikowego.

Jakie znamiona barwnikowe mogą być niebezpieczne?

Warto zwrócić uwagę na znamiona barwnikowe, które są zlokalizowane w miejscach narażonych na częste działanie promieni słonecznych, a także te, które są ocierane przez ubranie, czy np. przez biżuterię lub torebkę. Niepokój powinna również wzbudzić jakakolwiek zmiana wyglądu pieprzyka. Jeżeli powiększa się, zmienia kształt lub kolor, czerwienieje lub ma nieregularne brzegi, to warto pokazać je lekarzowi. Ryzyko zachorowania na czerniaka wzrasta wraz z ilością wszystkich znamion, ale przede wszystkim znamion atypowych.