Kiedy wskazane jest wykonanie badania EKG?

EKG to popularne badanie, o którym słyszał zapewne każdy. Jest to badanie diagnostyczne, dzięki któremu można wykryć choroby serca. Jest ono proste, bezbolesne i nie trwa długo.

Euro-klinika-blog-EKGRobi się je po to, aby wykryć wszelkie zmiany w układzie krążenia, ocenić stan zdrowia pacjenta oraz skuteczność wdrożonej terapii. Elektrokardiogram jest graficznym zapisem zmian potencjałów w trakcje depolaryzacji i repolaryzacji komórek mięśnia sercowego. Kiedy należy je wykonać?

Wskazania do wykonania badania EKG

Jest całkiem dużo sytuacji, kiedy powinniśmy wykonać badanie EKG. Najpopularniejsze powody skierowań na to badanie, to:

• Kołatanie serca
  • Ból w klatce piersiowej
  • Duszności w klatce piersiowej
  • Utraty przytomności
  • Omdlenia
  • Zawroty głowy
  • Nadciśnienie tętnicze
  • Miażdżyca
  • Choroby układu sercowo-naczyniowego
  • Zdiagnozowane wcześniej choroby serca

Poza wymienionymi powyżej symptomami badanie EKG powinni wykonywać osoby, które mają stymulator serca, żeby upewnić się czy działa on bez zarzutu, a także pacjenci przyjmujący leki na arytmię serca. Ludzie, którzy przekroczyli 40 rok życia powinni wykonywać elektrokardiogram co 1 do 3 lat. Przed różnymi operacjami zalecane jest często wykonanie EKG, aby upewnić się czy zaplanowane znieczulenie nie wywoła niepożądanych efektów. Na to badanie mogą być kierowani także ludzie zdrowi, w rodzinach których stwierdzone jest częste występowanie chorób sercowo-naczyniowych.

Co się stanie, jeśli EKG wykaże nieprawidłowości pracy serca?

W takich sytuacjach lekarz kieruje pacjenta na dalszą diagnostykę. Najczęściej kolejnymi badaniami są angiografia lub echo serca. Lekarz może też zlecić przeprowadzenie specjalnego testu wysiłkowego EKG. Podczas takiego badania pacjent biega na bieżni albo jeździ na rowerze stacjonarnym. Kardiolog może stwierdzić, że konieczne jest obserwowanie pracy serca przez całą dobę – taki rodzaj EKG nazywany jest Holterem EKG. W tym celu zakłada się pacjentowi na 24 godziny niewielkie urządzenie, które monitoruje pracę serca i zbiera informacje, które później są analizowane przez lekarza.