Kiedy udać się do endokrynologa?

Endokrynologia to jedna z dziedzin medycyny która, zajmuje się fizjologia i patologią gruczołów wydzielania wewnętrznego np. tarczycy.

Euro-klinika-blog-tarczycaWiele z nas słyszało o tej specjalizacji, jednak niewielu z nas wie, kiedy dokładnie należy udać się do endokrynologa. Samo słowo „endokrynologia” jest zlepkiem trzech greckich słów oznaczających: wewnątrz (endon), wydzielam (krino) oraz słowo albo nauka (logos). Znaczenie tych słów doskonale ukazuje naturę tej specjalizacji.

Czym się zajmuje endokrynolog?

Endokrynolog zajmuje się diagnozowaniem i leczeniem wszelkich zaburzeń hormonalnych. Hormony są to substancje wydzielane przez gruczoły endokrynne, nazywane także gruczołami wydzielania wewnętrznego , które wpływają i regulują prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu.
W naszym organizmie gruczołami wydzielania wewnętrznego są takie narządy jak: tarczyca, przytarczyce, przysadka mózgowa, nadnercza, trzustka, jądra, jajniki.

Jakie objawy powinny spowodować wizytę u endokrynologa?

• Zmniejszona tolerancja ciepła albo uczucie ciągłego chłodu
  • Spadek lub wzrost masy ciała
  • Przyspieszona albo zwolniona perystaltyka
  • Wytrzeszcz oczu
  • Obrzęki (przede wszystkim rąk i stóp)
  • Nagle pojawiające się uczucie kołatania serca
  • Nadmierna senność lub nadpobudliwość
  • Osłabienie
  • Wzmożone pragnienie i częste oddawanie moczu
  • Uporczywe, nawracające bóle głowy
  • Wypadanie włosów lub nadmierne owłosienie
  • Nadpotliwość , uderzenia gorąca
  • Spadek libido, mlekotok
  • Zaburzenia miesiączkowania

Jeżeli zauważymy u siebie któryś z tych objawów, powinniśmy udać się do endokrynologa. Lekarz zleci nam odpowiednie badania krwi i moczu, które oznaczą poziom hormonów. Dalsze badania będą uzależnione od rodzaju schorzenia. Precyzyjna diagnostyka pomoże w określeniu problemu, który u nas występuje i wybraniu optymalnej terapii.