Jakie są przyczyny przetoki okołoodbytniczej?

Medycyna to obecnie już bardzo mocno rozwinięta gałąź nauki. Leczy się i to z powodzeniem bardzo dużo różnych chorób, o istnieniu których kiedyś nawet nie wiedziano. Warto zatem dbać o swoje zdrowie i w razie jakichkolwiek wątpliwości albo niepokojących objawów od razu konsultować się z lekarzem. Wczesne wykrycie chorób daje bowiem bardzo dużą, o ile nie 100% szanse na ich wyleczenie. Natomiast zlekceważenie nawet lekkich problemów zdrowotnych i ich nieleczenie może doprowadzić do naprawdę poważnych komplikacji. Dzisiaj chcemy wspomnieć o jednej z takich chorób, której w żadnym wypadku nie możemy zlekceważyć, a mianowicie o tak zwanej przetoce okołoodbytniczej. Czym ta dolegliwość jest i jakie są przyczyny jej powstawania? W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na te pytania.

Medycyna to obecnie już bardzo mocno rozwinięta gałąź nauki. Leczy się i to z powodzeniem bardzo dużo różnych chorób, o istnieniu których kiedyś nawet nie wiedziano. Warto zatem dbać o swoje zdrowie i w razie jakichkolwiek wątpliwości albo niepokojących objawów od razu konsultować się z lekarzem. Wczesne wykrycie chorób daje bowiem bardzo dużą, o ile nie 100% szanse na ich wyleczenie. Natomiast zlekceważenie nawet lekkich problemów zdrowotnych i ich nieleczenie może doprowadzić do naprawdę poważnych komplikacji. Dzisiaj chcemy wspomnieć o jednej z takich chorób, której w żadnym wypadku nie możemy zlekceważyć, a mianowicie o tak zwanej przetoce okołoodbytniczej. Czym ta dolegliwość jest i jakie są przyczyny jej powstawania? W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na te pytania.

Przetoka okołoodbytnicza - czym w ogóle jest?

Zacznijmy od precyzyjnego wyjaśnienia czym w ogóle jest choroba zwana przetoką okołoodbytniczą. Otóż, przetoka okołoodbytnicza, zwana także przetoką odbytu, jest chorobą typu zapalnego, która polega na wytworzeniu się kanału między odbytem a skórą okolicy odbytu. Inaczej mówiąc jest to nieprawidłowe połączenie tych dwóch części ciała ludzkiego.

Połączenie, o którym wspominamy, przypomina wąski kanał, który łączy tak zwane światło odbytnicy ze skórą. Kanał ten zbudowany jest w dużej mierze z tkanki łącznej, która to jest mocno unaczyniona. Sama przetoka odbytnicza powstaje w momencie zapalenia gruczołów, które znajdują się w ściance odbytnicy. Rozwijające się w tym miejscu zakażenie przechodzi na pobliskie tkanki i w końcu - za pośrednictwem zwieraczy - dostaje się do skóry. W takiej sytuacji często pojawia się nagromadzenie treści ropnej. W wyniku pęknięcia tkanki powstaje niewielki otwór, z którego stale albo też okresowo zaczyna sączyć się ropa, a nawet krew. Warto przy tym zaznaczyć, że przeważnie otwory te znajdują się w okolicy odbytu, jednakże mogą występować również zarówno nad kością guziczną, w pachwinach, jak i na pośladkach. Przetoka okołoodbytnicza to choroba, która najczęściej występuje u mężczyzn między 40. a 50. rokiem życia.

Chyba zgodzimy się, że już sam opis tej dolegliwości jasno wskazuje na to, że jest to choroba mocno nieprzyjemna, uciążliwa i dość bolesna.

Rodzaje przetoki okołodbytniczej

Jak każda choroba, również przetoka odbytu może mieć kilka odmian, które charakteryzują się - w tym wypadku - miejscem występowania. Jakie więc wyróżniamy rodzaje przetoki okołoodbytniczej?

• Przetoka odbytu międzyzwieraczowa – najpopularniejszy rodzaj choroby, stanowiący około 70 % wszystkich przypadków, przetoka przechodzi pomiędzy zwieraczem wewnętrznym a zewnętrznym odbytu.
  • Przetoka odbytu przezzwieraczowa – kanał przetoki przechodzi zarówno przez zwieracz wewnętrzny, jak i zewnętrzny odbytu.
  • Przetoka odbytu pozazwieraczowa - kanał przetoki ułożony jest bocznie w stosunku do zwieracza wewnętrznego oraz zewnętrznego samego odbytu.
  • Przetoka odbytu nadzwieraczowa - po przejściu przez zwieracz wewnętrzny, kanał przetoki kieruje się ku górze i przechodzi ponad zwieraczem zewnętrznym odbytu.

Przy okazji wspominania rodzajów tej chory, warto zaznaczyć, że statystycznie przetoki międzyzwieraczowa oraz przezzwieraczowa stanowią ponad 95% wszystkich przetok występujących w okolicy odbytu.

Główne przyczyny przetoki okołoodbytniczej

Ogólnie mówiąc, występuje wiele przyczyn powstawania przetok odbytniczych. Najczęściej dolegliwość ta występuje u osób, u których wcześniej występował ropień odbytu, czyli schorzenie zakaźne, przy którym występuje często gorączka i dreszcze oraz silny ból w okolicy samego odbytu. Kiedy taki ropień sam przebije się przez skórę lub zostanie nacięty przez lekarza, powstaje właśnie przetoka odbytu.

Przetoka okołoodbytnicza pojawia się również podczas chorowania na nieswoiste zapalenie jelit – między innymi na chorobę Leśniowskiego-Crohna oraz wrzodziejące zapalenie jelita grubego. U około 30% osób przetoka odbytu może być jedną z pierwszych oznak tej choroby. Jeśli dodatkowo pojawia się zapalenie odbytu, to zmiany takie występują u około 50% do 80% chorych.

Przetoki okołoodbytnicze - różnych odmian - mogą również występować w przebiegu gruźlicy, nowotworów, zapalenia uchyłków jelita grubego oraz po operacjach ginekologicznych oraz proktologicznych.