Telefon +48 (32) 22 809 44

Telefon +48 507 096 308

Telefon +48 508 575 289

Helicobacter pylori – wróg układu pokarmowego?

Euro-klinika blog HelicobacterWręcz przeciwnie – u ok. 80% nosicieli infekcja helicobacterem przebiega bezobjawowo, prowadząc jedynie do łagodnych stanów zapalnych błony śluzowej żołądka. Jest to zapalenie ,,mikroskopijne”, i to w dosłownym tego słowa znaczeniu – można je bowiem wykryć tylko przy pomocy badania mikroskopowego.

Poważniejsze stany chorobowe bakteria generuje u ok. 10-20% zakażonych. Z powodu niskiej tolerancji na wydzielane przez helicobacter enzymy, u tej grupy osób mogą wystąpić poważniejsze dolegliwości – pojawienie się wrzodów żołądka i dwunastnicy, z towarzyszącymi objawami, jak: wzdęcia, niestrawność, biegunka itp. W skrajnych wypadkach zakażenie helicobacterem prowadzi do rozwoju raka żołądka.

W wykryciu zakażenia bakterią pomaga szereg badań – począwszy od analiz laboratoryjnych krwi i kału, po badanie gastroskopijne. Zwalczenie helicobacter pylori umożliwia przede wszystkim kuracja antybiotykowa.

Jak zaś uniknąć samego zakażenia? Odpowiedź jest prosta – przestrzegać właściwych zasad higieny, tzn. myć dokładnie ręce oraz jamę ustną (rozwojowi bakterii sprzyja próchnica).