Gdy hormony szwankują, czyli choroby endokrynologiczne

Choroby endokrynologiczne to choroby, związane z nieprawidłową produkcją hormonów przez narządy, odpowiedzialne za ich wydzielanie.

Euro klinika blog choroby tarczycyPowiązane są także z działaniem całego układu dokrewnego, bowiem funkcję nad nim nadrzędną sprawuje podwzgórze i przysadka. One, poprzez hormony tropowe, czyli pobudzające odpowiednie gruczoły dokrewne, kontrolują wydzielanie pozostałych hormonów.

W przypadku chorób endokrynologicznych będziemy mówili zatem o dwóch przypadkach:

• niedoczynności
  • nadczynności

W przypadku niedoczynności, ilość hormonów tropowych będzie większa, ponieważ organizm będzie próbował pobudzić nieaktywny gruczoł do pracy. W przypadku nadczynności z kolei ilość hormonów tropowych spada, co jest przejawem próby zahamowania działania hiperaktywnego gruczołu. Niedoczynność i nadczynność dotyczą takich gruczołów jak podwzgórze i przysadka, tarczyca, trzustka, nadnercza, jądra i jajniki.

W dzisiejszym wpisie sprawdzimy, jakie zaburzenia, związane z tymi organami, występują najczęściej.

Niedoczynność przysadki

Niedoczynność przysadki wynika z braku wydzielania liberyn, statyn oraz hormonu wzrostu i upośledza pracę nadnerczy, tarczycy, gonad, a także negatywnie wpływa na produkcję mleka u matek.
Objawami będzie niedobór wzrostu, niskie ciśnienie tętnicze, niedoczynność tarczycy czy zaburzenia miesiączkowania.

Niedoczynność i nadczynność tarczycy
Niedoczynność tarczycy skutkuje spowolnieniem metabolizmu ustroju, co z kolei wpływa na wzrost masy ciała, zmęczenie i osłabienie oraz spowolnienie czynności serca, a także nawracające zaparcia. Przyczynami są choroby autoimmunologiczne czy zapalenie tarczycy. Nadczynność z kolei powoduje chudnięcie, drażliwość, kołatanie serca oraz biegunki.

Zespół policystycznych jajników

Zespół policystycznych jajników to jedno z najczęściej spotykanych u kobiet zaburzeń endokrynologicznych. Jego przyczyną jest zbyt duża ilość pęcherzyków jajnikowych dojrzewających jednoczasowo i zawierających komórki, produkujące androgeny. Skutkiem policystycznych jajników jest brak miesiączki, trądzik, nadmierne owłosienie, otyłość i bezpłodność.