Fakty i mity dotyczące hemoroidów

Hemoroidy, inaczej guzki krwawnicze, to bardzo powszechna, a jednocześnie dość wstydliwa choroba. To główna przyczyna, dla której wiele osób zwleka z wizytą u lekarza, narażając się na dość nieprzyjemne symptomy. Wokół tej dolegliwości powstało wiele nieprawdziwych opinii, tzw. mitów. Warto dowiedzieć się, jakie są fakty na temat hemoroidów, ponieważ niektóre mity mogą utrudniać skuteczną profilaktykę, diagnostykę, a nawet leczenie.

• Mit: Hemoroidy zawsze objawiają się bólem.

Jakie są fakty? Objawem hemoroidów nie zawsze jest ból. Dolegliwości bólowe pojawiają się w przypadku hemoroidów zewnętrznych, czyli rozszerzonych żył znajdujących się tuż pod skórą odbytu. Z kolei hemoroidy wewnętrzne rozwijające się wewnątrz odbytu zwykle nie powodują bólu.

• Mit: Hemoroidy mogą prowadzić do raka odbytu.

Jakie są fakty? Hemoroidy, nawet długo nieleczone, nie przechodzą w stan nowotworowy. Taki mit zapewne wynika z tego, że zarówno w przypadku hemoroidów, jak i stanów nowotworowych, pojawia się krwawienie z odbytu lub krew w kale. Niemniej pacjent, który zaobserwuje u siebie tego typu objawy, powinien niezwłocznie udać się do lekarza, gdyż prawdą jest, że niekiedy hemoroidy maskują obecność nowotworu jelita grubego.

• Mit: Hemoroidy wcześniej czy później pojawią się u każdego.

Jakie są fakty? Hemoroidy to dolegliwość, która dotyka wielu osób (co trzecią dorosłą osobę), jednak wcale nie muszą pojawić się u każdego. Najczęściej pojawiają się o pacjentów po 50. roku życia, gdyż z wiekiem zanika elastyczna tkanka łączna w warstwie podśluzowej odbytnicy. Jednak dzięki zdrowemu stylowi życia i odpowiedniej diecie jesteśmy w stanie skutecznie przeciwdziałać wystąpieniu hemoroidów.

• Mit: Hemoroidy można samodzielnie wyczuć palcem.

Jakie są fakty? Nie zawsze jesteśmy w stanie wyczuć hemoroidy palcami. Zdrowe guzki są praktycznie niewyczuwalne. Dopiero wraz z rozwojem stanu zapalnego odbytu pojawia się ból, swędzenie, a nawet krwawienie. Dopiero w zaawansowanej fazie guzki mogą wysuwać się na zewnątrz. Warto jednak już przy pierwszych objawach stanu zapalnego zgłosić się do lekarza.

• Mit: Domowymi sposobami można wyleczyć hemoroidy.

Jakie są fakty? Domowe sposoby, takie jak nasiadówki czy zimne okłady mogą jedynie chwilowo złagodzić objawy, jednak nigdy nie zastąpią leczenia zalecanego przez lekarza. Tylko odpowiednio dobrane środki farmakologiczne są w stanie zahamować rozwój choroby, a w konsekwencji do ustąpienia dolegliwości.  Kiedy leczenie zachowawcze nie pomaga, lub choroba jest zaawansowana, konieczna może być nawet operacja hemoroidów. Trzeba też zachować ostrożność podczas samodzielnego dobierania preparatów leczniczych. Chociaż w aptekach znajdziemy wiele specyfików na hemoroidy, większość z nich tylko łagodzą symptomy, natomiast nie są w stanie wyleczyć choroby.