Telefon +48 (32) 22 809 44

Telefon +48 507 096 308

Telefon +48 508 575 289

Diagnostyka nowotworów. Testy DNA

Euro-klinika blog diagnostyka DNANie inaczej sprawa ma się w przypadku nowotworów. Jeśli w naszej rodzinie zdarzały się przypadki zachorowań na raka, powinniśmy zadbać o profilaktykę onkologiczną i wykonać badania w jednej z fachowych poradni genetycznych.

Testy DNA na raka są wykonywane według ściśle określonych procedur. Ważne, aby lekarz ustalił powiązania między nami, a członkami rodziny których dotknęła choroba, poszukując charakterystycznych mutacji genowych. W ten sposób możemy ustalić nasz stopień ryzyka zachorowania. DNA przeznaczone do analiz jest pobierane z wymazu z jamy ustnej. Samo badanie jest wykonywane bezpłatnie.

Rodzajami nowotworów o szczególnym obciążeniu genetycznym są rak piersi (gen BRCA1 – zwłaszcza w przypadku kobiet) oraz rak jelita grubego (gen CHEK2). To głównie genów-nosicieli tych chorób szuka się podczas badań.

Co w sytuacji, gdy badania wykazały, że ryzyko wystąpienia raka jest wysokie? Osoby szczególnie zagrożone są obdarzone wzmożoną opieką profilaktyczną i poddawane badaniom okresowym. W skrajnych przypadkach, gdy zachorowanie wydaje się nieuchronne, lekarz wspólnie z pacjentem decydują się na usunięcie zagrożonej nowotworem części ciała.