Telefon +48 (32) 22 809 44

Telefon +48 507 096 308

Telefon +48 508 575 289

Czym jest przepuklina pępkowa?

Euro-klinika blog przepuklina pepkowaCzasem może wystąpić również u starszych dzieci oraz osób dorosłych. Wtedy przyczyną, podobnie jak w przypadku innych przepuklin, jest osłabienie wytrzymałości powłok brzusznych. Nieco inaczej jest natomiast w przypadku niemowląt, ponieważ u nich jest to konsekwencja anatomicznej wady wrodzonej, w wyniku której nie zrósł się pierścień pępkowy, czyli otwór, przez który przechodziły naczynia pępowinowe od matki do dziecka podczas jego życia płodowego.

Charakterystyczne objawy i leczenie

W przypadku niemowląt przepuklina pępkowa jest widoczna jako wyraźne wybrzuszenie w okolicach pępka. Szczególnie łatwo je dostrzec podczas płaczu dziecka, jego kaszlu lub wypróżniania się i napinania powłok brzusznych. Trzeba je obserwować i konsultować na bieżąco z lekarzem, ponieważ często znika samoistnie w ciągu pierwszego roku życia dziecka, jeśli jednak staje się coraz bardziej widoczne i bolesne dla malucha, konieczne może okazać się specjalistyczne leczenie chirurgiczne, aby nie doszło do groźnego uwięźnięcia jelita.

Podobne objawy przepukliny pępkowej mogą występować także u osób dorosłych – na brzuchu zaczynamy obserwować guzek, który na początku jest elastyczny i znika po przyciśnięciu, a później staje się widoczny już na stałe. W miarę rozwoju schorzenia pojawiają się również dolegliwości bólowe i dyskomfort w okolicach pępka oraz nadbrzusza. Jeśli zauważymy takie objawy, to niezwłoczne jest wybranie się do lekarza, który najprawdopodobniej zaleci leczenie chirurgiczne. W tym przypadku wykonuje się operację polegającą na umieszczeniu wszystkich fragmentów jelit pod powłokami brzusznymi, a następnie przymocowaniu pod otrzewną specjalnej siatki, która będzie działała wzmacniająco. Dzięki tej metodzie przepuklina jest wyleczona i zminimalizowane zostaje prawdopodobieństwo wystąpienia jej ponownie w tym samym miejscu.