Telefon +48 (32) 22 809 44

Telefon +48 507 096 308

Telefon +48 508 575 289

Czym jest przepuklina pachwinowa?

Euro-klinika blog przepuklina pachwinowaJej powstawanie wiąże się ze zbyt dużym wysiłkiem lub urazem, może również pojawić się u kobiety po porodzie. Przepuklina tworzy się w związku z osłabieniem lub przedarciem powłok jamy brzusznej, w tym szczególnie mięśni, w wyniku czego otrzewna oraz jelita zaczynają wydostawać się poza jamę brzuszną w okolicach pachwiny. Proces ten nasila się szczególnie wtedy, gdy podejmujemy wysiłek fizyczny, na przykład dźwigamy i przesuwamy ciężkie rzeczy.

Charakterystyczne objawy

Początkowo przepuklina pachwinowa może przebiegać bezobjawowo lub jej objawy są na tyle niespecyficzne, że nie wiążemy ich z tym schorzeniem. Dopiero w późniejszych stadiach jej rozwoju pojawiają się takie oznaki jak:

• przejściowe bóle w okolicy pachwinowej, wtedy gdy śmiejemy się, kaszlemy albo podejmujemy wysiłek fizyczny;
  • uczucie ciężaru w podbrzuszu, pieczenie i napięcie;
  • problemy z wydalaniem stolca;
  • pojawienie się miękkiego guzka w okolicy pachwiny, który najpierw jest widoczny tylko co pewien czas i po odpoczynku lub wciśnięciu cofa się, natomiast później pojawia się na stałe.

Zapobieganie

Najskuteczniejszą metodą leczenia przepukliny jest operacja, ponieważ tylko dzięki niej można wzmocnić powłoki brzuszne, aby nie dochodziło do wydostawania się otrzewnej i jelit. Dlatego warto poznać metody zapobiegania temu schorzeniu, aby uniknąć zabiegu chirurgicznego.

Aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia przepukliny pachwinowej, ważne jest prowadzenie zdrowego trybu życia i unikanie otyłości oraz taka dieta, która przeciwdziała zaparciom. Istotne jest także podejmowanie regularnej aktywności fizycznej, ale bez nadmiernego wysiłku fizycznego, zarówno tego w pracy, jak i podczas treningu na siłowni. Jeśli jednak mimo to pojawią się u nas objawy przepukliny, to nie warto odkładać wizyty u lekarza, ale jak najszybciej skonsultować się z nim w kwestii dalszego leczenia naszego problemu.