Choroba hemoroidalna – przyczyny i najczęstsze objawy

W ostatnim czasie nawet w telewizyjnych czy radiowych reklamach słyszymy o chorobie hemoroidalnej oraz lekach, które mają skutecznie sobie z nią radzić.

Euro-klinika blog choroba hemoroidalnaJest to dolegliwość coraz częściej występująca w naszej cywilizacji i szacuje się, że narażona będzie nią co druga osoba po ukończeniu 50 roku życia. Warto więc dowiedzieć się więcej na temat jej przyczyn i objawów z nią związanych.

Geneza schorzenia i objawy

Hemoroidy, zwane również guzkami krwawniczymi, są standardowymi strukturami tkankowymi znajdującymi się w okolicach odbytu każdego człowieka. Ich funkcją jest ułatwienie kontroli wydalania stolca. Jednak w pewnych momentach struktury te rozciągają się nadmiernie i wypełniają krwią, która zalega w nich przez długi czas. W efekcie może dochodzić do stanów zapalnych samych guzków oraz tkanek otaczających, co daje nieprzyjemne objawy bólowe.

Pierwszym objawem choroby hemoroidalnej jest często dokuczliwe swędzenie odbytu, które przez wiele osób zupełnie nie jest kojarzone z tym schorzeniem. Dodatkowo pojawić się może podrażnienie śluzówki i sączenie się z niej wydzieliny, co sprzyja rozwinięciu się stanu zapalnego odbytu. Kolejne objawy problemów z hemoroidami to także uczucie niepełnego wypróżnienia po defekacji oraz ślady krwi na papierze toaletowym. W późniejszych stadiach choroby pojawiają się wyczuwalne guzki i jeśli pozostają one na zewnątrz odbytu na stałe, to konieczne może być ich operacyjne usunięcie.

Prawdopodobne przyczyny

Trudno określić jednoznaczną i główną przyczynę pojawiania się choroby hemoroidalnej, jednak schorzenie to zwykle wiąże się z siedzącym trybem życia i brakiem aktywności fizycznej, a także zaburzonymi wypróżnieniami (częste biegunki lub zaparcia). Jego występowaniu sprzyja również uboga w błonnik dieta i zbyt mała ilość przyjmowanych płynów, co prowadzi do zaparć. Choroba hemoroidalna wystąpić może również u kobiet w zaawansowanej ciąży, jednak najczęściej dotyczy osób po 50 roku życia, u których zwalnia się perystaltyka jelit.