Charakterystyka i powstawanie brodawek łojotokowych

Brodawki łojotokowe to narośla skórne o grudkowatym kształcie, które tworzą się w rozmaitych miejscach na naszej skórze.

Euro-klinika blog brodawka łojotokowaJednak najczęściej pojawiają się w obszarze tułowia, na kończynach górnych, twarzy oraz w obrębie owłosionej skóry głowy. Są to łagodne zmiany skórne o charakterystycznym wyglądzie i zabarwieniu, których średnica waha się od kilkunastu milimetrów, aż do rozległych mających nawet kilkanaście centymetrów. Brodawki rosną bardzo powoli i nie są z nimi związane żadne dolegliwości bólowe, jeśli dana narośl nie zostanie podrażniona.

Cechy charakterystyczne brodawek

Brodawka łojotokowa to wypukła i grudkowata narośl na skórze mająca okrągły kształt, którą wypełnia sebum oraz zrogowaciały naskórek. Tego typu zmianę łatwo zauważyć, ponieważ jest wyraźnie odgraniczona od otaczającej ją skóry, a w dotyku wyczuwalna staje się jej chropowatość. Zabarwienie brodawki waha się od koloru skóry, aż do rozmaite odcienie brązowego lub czarnego.

Usuwanie brodawek podyktowane jest zwykle względami estetycznymi, ponieważ same w sobie narośla te nie są niebezpieczne. Jednak dobrze jest obserwować, czy na naszym ciele nagle nie pojawia się ich bardzo duża ilość, ponieważ może to być wczesny objaw ukrytego nowotworu narządów wewnętrznych lub białaczki czy chłoniaka.

Powstawanie brodawek

Dokładne przyczyny powstawania brodawek łojotokowych nie są znane, można jednak wyróżnić pewne czynniki, które przyczyniają się do zwiększenia prawdopodobieństwa wystąpienia tych zmian. Należą do nich:

• wiek, ponieważ nasilenie występowania brodawek obserwuje się szczególnie u ludzi w wieku ponad 35 lat;
  • obciążenie genetyczne, ponieważ jeśli w najbliższej rodzinie występował problem brodawek, to najpewniej dotknie również nas;
  • choroby skóry, które wiążą się z zaburzeniami w rogowaceniu skóry albo wytwarzaniu sebum w prawidłowy sposób;
  • częsta ekspozycja na słońce, którą wyróżnia się czasem również jako jeden z potencjalnych czynników ryzyka.