Skąd się biorą żylaki? Jak je leczyć?

Przyczyny żylaków

Powodów powstawania żylaków jest kilka. Bardzo duże znaczenie mają skłonności genetyczne – nie musimy dziedziczyć żylaków po rodzicach. Często takie tendencje mamy po dziadkach lub nawet pradziadkach. Jednak poza żylakami pierwotnymi – czyli wynikającymi ze skłonności genetycznych, lekarze wyróżniają także żylaki wtórne – czyli nabyte. Na ten problem pracujemy my sami. Rozwojowi takich żylaków sprzyja przede wszystkim brak ruchu, który powoduje złe funkcjonowanie mechanizmu pompy mięśniowo-łydkowo-stawowej. Czynnikiem powodującym występowanie żylaków jest też noszenie butów na obcasie, praca stojąca lub siedząca, a także przebyte ciąże. Problemy często pojawiają się u osób z dużą nadwagą lub wręcz otyłością – tkanka tłuszczowa brzucha uciska wtedy na górną część uda, uniemożliwiając właściwe krążenie. To jednak nie wszystko – rozwój żylaków diagnozuje się także u osób, które stosują za dużo ciepła na kończyny dolne – przyczyną choroby mogą być długie gorące kąpiele, wygrzewanie się na plaży, częste wizyty w solarium, a nawet noszenie zbyt obcisłych spodni!

Leczenie małoinwazyjne

Postawienie diagnozy w przypadku żylaków kończyn jest dość łatwe – najczęściej wystarczy rozmowa z pacjentem, badanie przedmiotowe i USG. Kolejny krok to wybranie właściwej metody leczenia. Bardzo dobrze w przypadku żylaków sprawdza się leczenie małoinwazyjne, które stosuje się w NOZO Euro-Klinice Sp. z o. o. Lista jego zalet jest długa – takie zabiegi nie wymagają hospitalizacji, pozwalają na użycie znieczulenia miejscowego i trwają zaledwie kilkadziesiąt minut. Nie ma też żadnych nacięć ani blizn pooperacyjnych, dzięki czemu pacjent może szybko powrócić do swojego normalnego trybu życia. Ryzyko powikłań takich zabiegów jest minimalne, a skuteczność bardzo duża. Małoinwazyjnych metod leczenia żylaków jest kilka – dużą popularnością cieszy się skleroterapia, która polega po prostu na wstrzykiwaniu leków do światła żylaków. Zabieg jest właściwie bezbolesny. Jej uzupełnieniem jest Viridex-RF – terapia prądem, zamykająca pajączki dzięki zastosowaniu specjalnej igły. Nieco bardziej bolesna, ale bardzo skuteczna jest wewnątrznaczyniowa metoda laserowa.

Euro Klinika
ul. Wyspiańskiego 3, 41-100 Siemianowice Śląskie