Jak odróżnić zwykłe guzki krwawnicze od hemoroidów?

Usuwanie hemoroidów to zabieg coraz częściej wykonywany u osób w różnym wieku. Choroba hemoroidalna zaliczana jest to chorób cywilizacyjnych, ponieważ w związku z popularnością pracy zdalnej i siedzącej oraz przez wzrost spożycia żywności wysokoprzetworzonej, częściej dochodzi do jej rozwoju. Nazwa tego schorzenia jest jednak często błędnie stosowana. Hemoroidy, czyli guzki krwawnicze to naczynia żylne w odbycie, które ma każdy człowiek. Dopiero gdy dochodzi do ich poszerzenia i pojawienia się objawów, takich jak ból i krwawienie, możemy mówić o chorobie hemoroidalnej, nazywanej zazwyczaj, lecz błędnie hemoroidami.

Czym są guzki krwawnicze?

Guzki krwawnicze to struktury naczyniowe, które odpowiadają za szczelność jelit i odbytu. Pełnią też bardzo ważną rolę w procesie wydalania. Ułatwiają kontrolę podczas oddawania stolca oraz gazów. W hemoroidach znajduje się krem, a w przypadku ich nadmiernego wypełnienia może dojść do krwawienia i objawów bólowych. Rozwojowi choroby sprzyja siedzący tryb życia, ciąża, nieodpowiednia dieta oraz przewlekłe zaparcia i biegunki. W przypadku nasilenia objawów można wykonać zabieg usuwania hemoroidów, np. przy pomocy lasera LHP lub HeLP.

Jak rozpoznać chorobę hemoroidalną?

O chorobie hemoroidalnej można mówić wtedy, gdy doszło do poszerzenia żył odbytu i odbytnicy, przez pojawiły się objawy, takie jak: swędzenie, ból oraz krwawienie po defekacji. Wyróżnia się hemoroidy zewnętrzne, które występują na zewnątrz odbytu i są łatwo rozpoznawalne oraz hemoroidy wewnętrzne, lokalizujące się wewnątrz odbytnicy. Objawy hemoroidów mogą obejmować bolesne obrzęki w okolicy odbytu, utrudnienia w wypróżnianiu, świąd, uczucie niepełnego opróżnienia jelit oraz wydzielanie śluzu. Hemoroidy mogą również ulegać zakrzepicy, co może powodować silny ból i obrzęk wokół odbytu.