Jak rozpoznać u siebie hemoroidy? Jak się leczyć? Poradnik

Objawy hemoroidów

Objawem, którego nigdy nie można lekceważyć, jest krwawienie przy oddawaniu stolca – może ono być oznaką właśnie choroby hemoroidalnej. Często dodatkowo przy wypróżnianiu pojawiają się bóle odbytnicy, które nie przechodzą jeszcze przez jakiś czas po wyjściu z łazienki. Zdarza się, że u pacjentów pojawiają się też wyczuwalne guzki, które wypadają podczas oddawania stolca. Dodatkowym objawem jest uciążliwe swędzenie okolic odbytu oraz wrażenie utrzymującego się tam obrzęku.

– Hemoroidy lub guzki krwawnicze są normalną strukturą anatomiczną, ma je każdy człowiek. Znajdują się w kanale odbytu około 1,5-2 cm od brzegu odbytu. Są poduszeczkami wypełnionymi krwią, w których znajdują się połączenia tętniczo-żylne, dzięki czemu mogą szybko wypełniać się krwią. Ich funkcją jest m.in. uszczelnianie kanału odbytu oraz kontrola wydalania. Choroba hemoroidalna polega na stanach zapalnych guzków krwawniczych, które powiększają się, nadmiernie wypełniają się krwią i nie opróżniają się do końca – wyjaśnia nasz ekspert z NZOZ Euro-Klinika Sp. z o. o. Wiele osób z tą chorobą ma też trudności z utrzymaniem higieny osobistej.

Co może być przyczyną choroby?

Przyczyn hemoroidów jest wiele. Często są one wynikiem zaparć albo problemów z ciśnieniem. Zdarza się, że do hemoroidów prowadzą uwarunkowania genetyczne. Często pojawiają się one u kobiet w ciąży i tuż po porodzie. Hemoroidom sprzyja siedzący tryb życia i częste zażywanie używek. Wymioty, niedostateczna ilość płynów, biegunki – to także mogą być przyczyny tej choroby. Zdarza się też, że są one objawem raka odbytu lub odbytnicy.

Wizyta u proktologa

Jest kilka metod leczenia hemoroidów. Jeśli wybierzemy się do proktologa, z pewnością wybierze on dla nas tę najlepszą w naszym przypadku. Sposobem na pozbycie się problemu bez bólu jest metoda Barrona – bezbolesny i szybki zabieg, który nie wymaga od pacjenta pobytu w szpitalu. Bardzo skuteczne są też metody laserowe, które również są bezbolesne i zmniejszają ryzyko uszkodzeń śluzówki, zwieracza lub innych powikłań. Takie zabiegi odbywają się w ramach chirurgii jednodniowej.

Euro Klinika
ul. Wyspiańskiego 3, 41-100 Siemianowice Śląskie