Rola gastroskopii w diagnostyce nowotworów układu pokarmowego

Choroby nowotworowe najlepiej wykrywać na jak najwcześniejszym etapie rozwoju. Im mniej zaawansowany jest rozwój nowotworu, tym większa istnieje szansa na to, że chorobę będzie się dało wyleczyć. Dlatego też w działaniach antynowotworowych kluczową rolę odgrywa odpowiednia diagnostyka. Przeprowadzanie badań, zarówno tych rutynowych, jak i tych bardziej specjalistycznych, jest w stanie uchronić przed wykryciem nowotworu na zbyt zaawansowanym etapie rozwoju.

Choroby nowotworowe najlepiej wykrywać na jak najwcześniejszym etapie rozwoju. Im mniej zaawansowany jest rozwój nowotworu, tym większa istnieje szansa na to, że chorobę będzie się dało wyleczyć. Dlatego też w działaniach antynowotworowych kluczową rolę odgrywa odpowiednia diagnostyka. Przeprowadzanie badań, zarówno tych rutynowych, jak i tych bardziej specjalistycznych, jest w stanie uchronić przed wykryciem nowotworu na zbyt zaawansowanym etapie rozwoju.

Choroby nowotworowe mogą dotykać bardzo różnych części organizmu. Dlatego na bliższe spojrzenie pod kątem wykrywania raka zasługują wszystkie układy. Wyjątkiem od tej reguły z pewnością nie jest układ pokarmowy. Istnieje cały szereg badań, który pozwala sprawdzić jego stan i orzec, czy zagraża mu nowotwór, czy też nie.

Gastroskopia jako typ badania endoskopowego

Ogół badań wnętrza układu pokarmowego nazywa się badaniami endoskopowymi. Wszystkie z nich opierają się na zastosowaniu giętkiego przewodu wraz z koniecznym oprzyrządowaniem (światłem, optyką), który wprowadza się do układu pokarmowego w celu rozpoznania jego stanu. Badania endoskopowe różnią się jednak tym, jakiego dokładnie odcinka układu pokarmowego dotyczą. Wśród nich dość istotną rolę odgrywa gastroskopia, która jest niczym innym jak badaniem górnego odcinka układu pokarmowego, a więc przełyku, żołądka oraz dwunastnicy.

Profilaktyka i diagnostyka to jedne z ważniejszych celów wykonywania gastroskopii. Badanie to jest w stanie wykryć wiele chorób układu pokarmowego. Nie tyko nowotworowych, ale również i takich. Jeżeli na gastroskopię zgłasza się pacjent, któremu towarzyszą bóle żołądka lub innego typu niedogodności, dzięki badaniu temu można stwierdzić, czy układowi pokarmowemu rzeczywiście coś dolega i co mu dolega. Może się wówczas okazać, że wewnątrz organizmu rozwija się choroba nowotworowa, ale nie musi się tak stać. Ważne jednak, by się w tym upewnić i osiągnąć jasność co do stanu swojego zdrowia. Prawidłowa diagnoza jest bowiem kluczem do skutecznego leczenia.