Przepuklina jako powikłanie pooperacyjne. Zasady postępowania

Przepuklina to powikłanie pooperacyjne, które może mieć poważne konsekwencje dla zdrowia. W dzisiejszym wpisie wyjaśniamy, czym dokładnie jest przepuklina i jak się ją leczy.

Przepuklina pooperacyjna – czym jest i jakie są jej przyczyny?

Przepuklina pooperacyjna powstaje, kiedy fragmenty narządów wewnętrznych lub całe narządy przemieszczają się przez otwór w powłoce brzusznej, tworząc wybrzuszenie. Jest ono zlokalizowane w miejscu, w którym podczas operacji przeprowadzone zostało cięcie. Przepuklina składa się z wrót przepukliny oraz worka przepuklinowego. W przepuklinie brzusznej do worka przedostaje się najczęściej fragment jelita.

Wyróżnia się kilka podstawowych czynników ryzyka przepukliny pooperacyjnej. Zdarza się, że powstaje ona w wyniku zakażenia rany pooperacyjnej, które utrudnia poprawne gojenie. Może być również następstwem nieprawidłowego zszycia rany, np. kiedy między szwami są zbyt duże odległości albo są one zbyt mocno napięte. Do powstania przepukliny doprowadzić mogą również długotrwałe zaparcia, utrzymujący się kaszel lub czkawka. Czynnikiem ryzyka jest też nadwaga pacjenta. Powstanie przepukliny może również spowodować nieprzestrzeganie przez pacjenta zaleceń związanych z okresem rekonwalescencji po operacji (np. podjęcie wysiłku fizycznego lub dźwiganie ciężarów).

Leczenie przepukliny pooperacyjnej

Podstawowym objawem przepukliny jest wyczuwalna pod skórą wypukłość. Towarzyszy jej zazwyczaj ból i uczucie ciągnięcia. W nieleczonej przepuklinie może dojść do uwięźnięcia, czyli zaciśnięcia wrót przepukliny na znajdującym się w niej fragmencie jelita. Prowadzi to do zatrzymania treści pokarmowej oraz do zablokowania dopływu krwi, co skutkuje obumarciem tkanek. Uwięźnięcie przepukliny to stan wymagający natychmiastowej interwencji chirurgicznej.

Przepuklinę leczy się operacyjnie poprzez wysunięcie zawartości worka do jamy brzusznej, złączenie i zszycie wrót przepukliny. Ubytek tkanki wypełnia się siatką z tworzywa sztucznego. W leczeniu przepukliny możliwe jest również wykorzystanie metody laparoskopowej, polegającej na wykonaniu drobnych nacięć, przez które wprowadza się specjalne narzędzia. Pacjenci przed operacją zostają znieczuleni miejscowo lub poddani narkozie.

Rekonwalescencja po operacji usunięcia przepukliny trwa kilka tygodni. Pacjenci powinni przez ten czas unikać znacznego wysiłku fizycznego. Jak po każdej operacji, należy obserwować ranę i organizm. W przypadku pojawienia się jakichkolwiek niepokojących objawów (np. podwyższona temperatura) trzeba skontaktować się z lekarzem prowadzącym.