Diagnostyka i nieoperacyjne leczenie żylaków

Żylaki i pajączki naczyniowe

Żylaki to znacznie poszerzone i mniej lub bardziej poskręcane żyły układu powierzchownego, często mocno wystające ponad skórę, najczęściej widoczne są na podudziach.

Sześć stopni zaawansowania:

1. pajączki żylne (teleangiektazje) – stanowią problem kosmetyczny, choć w niektórych przypadkach mogą wywoływać obrzęki, bóle, wzmożone ocieplenie kończyny. Grożą one też stanami zapalnymi.

2. żylaki -  ich objawami są: uczucie ociężałości łydek i ich przepełnienia krwią, obrzęki kostek popołudniami  i wieczorami, kurcze łydek nocą, uczucie niespokojnych nóg,

3. współistniejące z żylakami obrzęki kończyn dolnych, powodujące ból

4. dołączające się zmiany troficzne, czyli przebarwienia na skórze, wyprysk, stwardnienie skóry i tkanki podskórnej

5. zagojone owrzodzenia podudzi towarzyszące żylakom

6. czynne owrzodzenia żylne podudzi.

Przyczyny powstawania żylaków:

- pierwotne – skłonności do choroby przekazywane są genetycznie

- wtórne - żylaki nabyte - wśród przyczyn najczęściej:

• zbyt mało ruchu - złe funkcjonowanie mechanizmu pompy mięśniowo-łydkowo-stawowej; rozwojowi żylaków sprzyja noszenie obcasów, praca w pozycji stojącej lub siedzącej, zaawansowany wiek, stan po zabiegach operacyjnych, długotrwałe unieruchomienie, przebyte ciąże
  • duża nadwaga i otyłość powodują znaczne utrudnienia w odpływie krwi z żył kończyn dolnych (m.in. przez mechaniczny ucisk tkanki tłuszczowej brzucha na część górną uda)
  • niektóre leków również może sprzyjać rozwojowi żylaków np. ginekologiczne leki hormonalne
  • urazy kończyn
  • nawyki - stosowanie ciepła na kończyny dolne - długie gorące kąpiele, długie plażowanie i solaria, noszenie obcisłych spodni

Diagnostyka

Diagnostyka tego schorzenia rozpoczyna się od rozmowy z Pacjentem w celu ustalenia czynników ryzyka. Kolejnym krokiem jest badanie przedmiotowe Pacjenta oraz wykonanie USG metodą dopplerowską (USG duplex Doppler). Pozwala to zaplanować skuteczną metodę leczenia, rozpoczynając od żył największego kalibru.

Leczenie żylaków

W Euro-Klinice na Śląsku metody małoinwazyjne:

• skleroterapia - polega na wstrzykiwaniu do światła żylaków i pajączków leków, które powodują na drodze podrażnienia ściany żyły jej zarastanie i końcowo zanik, zabieg jest bezbolesny (prócz zwykłego bólu przy nakłuciu naczynia, jednakże stosuje się igły o wiele cieńsze od stosowanych zwykle przy pobieraniu krwi), większe pajączki zamykamy skleroterapią pianową, zaś żylaki metoda echoskleroterapii pianowej (pod kontrolą USG)
  • Viridex-RF - terapia prądem wysokiej częstotliwości - zamyka pajączki z użyciem odpowiedniej igły, jest mniej bolesna niż laseroterapia (w momencie strzału odczuwa się jedynie lekkie ukłucie lub pieczenie), po zabiegu przez kilka tygodni pozostają wzdłuż zamykanego naczynia mikrostrupki, zabieg stosowany najchętniej jako uzupełnienie skleroterapii
  • zabiegi wewnątrznaczyniowe. Wewnątrzżylna laserowa ablacja  żylaków EVLT polega na wprowadzeniu do światła niewydolnej żyły włókna światłowodu. Wyzwolona w końcówce cewnika energia światła laserowego w ułamku sekundy powoduje szybkie obkurczenie i zamknięcie niewydolnej żyły. Nie jest koniczne usuwanie tej żyły, jak to się dzieje w metodach tradycyjnych. Żylaki resztkowe zamyka się metodą echoskleroterapii piankowej.

Zalety metod małoinwazyjnych:

• nie wymagają hospitalizacji (wyjście do domu w dniu zabiegu)
  • znieczulenie miejscowe
  • krótki czas zabiegu (20-40min.)
  • brak nacięć i blizn pooperacyjnych
  • szybki powrót do codziennej aktywności, bezpośrednio po zabiegu chory może wstać i chodzić
  • wysoka skuteczność zabiegu

małe ryzyko powikłań.