CHIRURG

Cennik

W Euro-Klinice w Siemianowicach Śląskich obok Katowic można skorzystać z pomocy chirurga. Specjalizujemy się w leczeniu przetoki odbytu, usuwaniu torbieli włosowych laserem SILAC i w znieczuleniu ogólnym, a także w usuwaniu znamion barwnikowych i różnego rodzaju znamion skórnych. Wykonujemy też biopsję gruboigłową, operację przepukliny pępkowej i pachwinowej oraz usuwamy zewnętrzne żylaki odbytu, zakrzepy, guzki krwawnicze i hemoroidy metodą Barrona. W naszej klinice pracują doświadczeni specjaliści chirurgii ogólnej.

TORBIELE WŁOSOWE

Torbiele włosowe, inaczej zwane torbielami pilonidalnymi lub zatoką włosową to schorzenie, którego istotą jest przewlekły stan zapalny okolicy bruzdy międzypośladkowej. Może przybierać formę ostrego procesu zapalnego z powstaniem ropnia. Pojawienie się bolesnego guza w okolicy szpary międzypośladkowej często jest pierwszym momentem, kiedy pacjent dowiaduje się, że w tej okolicy dzieje się coś niepokojącego. Powstaniu torbieli sprzyja wilgoć i ciepło, brak dostępu powietrza czy kolonizacja skóry przez bakterie beztlenowe. Istnieje kilka teorii, które opisują przyczyny powstania zatoki włosowej. Najbardziej prawdopodobny mechanizm prowadzący do rozwoju schorzenia związany jest z wnikaniem włosów w głąb skóry i tworzeniem kanału. Sprzyjają temu ruchy pośladków, do których dochodzi w czasie siadania i wstawania.

PRZYCZYNY POWSTANIA TORBIELI WŁOSOWEJ

Przyczyny powstania torbieli włosowej nie są dokładnie poznane. Wzmożona zapadalność na nią wiąże się z:

• obfitym owłosieniem okolicy lędźwiowej i pośladków,
  • głęboką bruzdą międzypośladkową,
  • częstymi mikrourazami dolnej, tylnej części tułowia spowodowanymi np. noszeniem zbyt ciasnej bielizny,
  • wzmożoną potliwością,
  • brakiem odpowiedniej higieny osobistej.

Schorzenie najczęściej dotyczy młodych, około 20-30 letnich mężczyzn i występuje u nich cztery razy częściej niż u kobiet.

USUWANIE TORBIELI WŁOSOWEJ

Oferujemy zabieg usuwania torbieli włosowej w znieczuleniu ogólnym oraz z wykorzystaniem lasera SILAC. Większość Pacjentów objętych tym schorzeniem, u których doszło do wycieku wydzieliny, wymaga leczenia operacyjnego. Wybór metody zależy od stopnia zaawansowania i rodzaju zmiany. W przypadku wystąpienia ropnia należy naciąć i zdrenować zalegającą w nim treść. Przewlekła forma schorzenia wymaga leczenia operacyjnego polegającego na szerokim wycięciu zmiany chorobowej w granicach zdrowych tkanek i wyboru adekwatnej metody zaopatrzenia tak powstałej rany.

USUWANIE TORBIELI WŁOSOWEJ LASEREM

Usuwanie torbieli włosowej laserem można wykonać w przypadku nierozległych zmian. Zabieg przeprowadzamy przy użyciu urządzenia SILAC, które emituje światło laserowe o długości fal 1470 nm. Usuwanie torbieli trwa od 20 do 30 minut, a bezpośrednio po zabiegu Pacjent może udać się do domu. Przez kolejne dni, miejsce zabiegu powinno być delikatnie przemywane preparatem odkażającym. Ewentualne dolegliwości bólowe najczęściej ustępują po dobie, a Pacjent szybko może wrócić do pełnej sprawności. Zabieg niesie za sobą niskie ryzyko zakażenia wtórnego, a ingerencja w okoliczne tkanki jest bardzo niska.

CHIRURGICZNE USUWANIE ZNAMION BARNIKOWYCH

Zajmujemy się chirurgicznym usuwaniem znamion barwnikowych. Jest to najważniejszy zabieg zapobiegający powstawaniu nowotworów skóry, m.in. czerniaka. Symptomem wskazującym, że warto poddać się kontroli znamienia, jest przede wszystkim zmiana jego koloru i kształtu. Jeżeli pojawią się oznaki takie jak swędzenie, pieczenie lub wysięk, to prawdopodobnie konieczne będzie chirurgiczne usunięcie znamienia. Korzystanie z solarium i kąpieli słonecznych zwiększa szanse na rozwój czerniaka skóry, dlatego należy pamiętać o ochronie przed promieniami słonecznymi. Zabieg musi być zawsze poprzedzony konsultacją u dermatologa.

OPERACJA PRZEPUKLINY PACHWINOWEJ METODĄ LICHTENSTEINA

W Euro-klinice przeprowadzamy operacje przepukliny pachwinowej metodą Lichtensteina. Jest to najczęściej stosowana przy tego typu dolegliwości metoda, która polega na zamocowaniu na dnie kanału pachwinowego syntetycznej siatki wzmacniającej więzadło pachwinowe. Pacjent wraca do pełnej sprawności już po kilku tygodniach od zabiegu. Operacja przepukliny pachwinowej metodą Lichtensteina charakteryzuje się niskim prawdopodobieństwem powikłań i jest stosowanym od lat, sprawdzonym sposobem nie tylko leczenia, ale też zapobiegania nawrotom przepukliny.

Operacja PRzetoki okołoodbytniczej

Przeprowadzamy operację przetoki okołoodbytniczej. Przed leczeniem przetok odbytu należy precyzyjnie postawić rozpoznanie, przeprowadzić odpowiednie badania w pracowni endoskopii wykluczyć obecność innych schorzeń, w tym szczególnie nowotworów odbytnicy (rektoskopia!). Zabieg w zależności od rozległości zmiany chorobowej może być przeprowadzony w znieczuleniu miejscowym, przewodowym lub ogólnym. Po ocenie rozległości przetoki chirurg właściwie dobiera metodę operacyjną. Operacja przetoki około odbytniczej polega na chirurgicznym wycięciu przetoki wraz z marginesem zdrowej tkanki. To rozwiązanie dość radykalne, niosące ryzyko uszkodzenia sąsiadujących struktur tkankowych i wywołania powikłań. Do najczęstszych należy nietrzymanie stolca i gazów.

LECZENIE PRZETOKI ODBYTU LASEREM

Leczenie przetoki odbytu laserem to małoinwazyjny zabieg przebiegający w sposób dwuetapowy. W pierwszym etapie przekłada się przez przetokę specjalną gumową pętlę, co pozwala zahamować stan zapalny i stanowi ważny element terapii. Drugi etap polega na wprowadzeniu do przetoki włókna laserowego, które emituje wiązkę światła, powodujące sklejenie się ścian. Zabieg trwa kilkanaście minut. Leczenie przetok laserem odbywa się w znieczuleniu miejscowym, co pozwala zachować wysoki komfort zabiegu. W jego trakcie nie stosuje się rozległych nacięć chirurgicznych, więc leczony obszar szybko się regeneruje. Jeszcze jakiś czas po zabiegu może dochodzić do sączenia się ropy, jednak z biegiem czasu skóra całkowicie się wygaja, a pacjent odzyskuje jakość życia. Tym bardziej, że laseroterapia nie uszkadza mięśni zwieracza. To bardzo skuteczna i bezpieczna metoda, która zyskuje na popularności.

CO TO JEST PRZETOKA ODBYTU?

Przetoki odbytu, nazywane też przetokami okołoodbytniczymi, to nieprawidłowe połączenia między kanałem odbytu a skórą. Schorzenie to wywołuje szereg uciążliwych dolegliwości – ból, świąd, pieczenie i dyskomfort. Stanowi krępujący i kłopotliwy problem, który obniża jakość życia. Najczęściej nieprawidłowe połączenia tworzą się na poziomie linii grzebieniastej, choć mogą przechodzić różnymi drogami. Na tej podstawie wyróżnia się:

•  przetokę przezzwieraczową – która przecina mięśnie zwieracza na różnej wysokości,
  •  przetokę nadzwieraczową – tworzy się w obrębie całego mięśnia zwieracza zewnętrznego,
  •  przetokę pozazwieraczową – powstaje od zgięcia esiczo-prostniczego do skóry, układając się bokiem do mięśni zwieraczy odbytu.

Przetoki odbytu mają charakter przewlekły i są związane ze stanem zapalnym. Najczęściej wynikają z zakażenia krypt i gruczołów odbytowych, jednak pojawiają się również w przebiegu niektórych chorób – przetoki pozaodbytnicze są częstym objawem choroby Leśniowskiego-Crohna, natomiast przetoki odbytniczo-pochwowe wynikają z powikłań okołoporodowych. Do przyczyn powstawania zalicza się również choroby weneryczne (jak kiła, HIV), zmiany popromienne oraz obecność ciała obcego.

LEKARZE CHIRURDZY:

dr Dariusz Stępień