Neurolog

Neurolog specjalizuje się w leczeniu schorzeń układu nerwowego. W jego skład wchodzą mózg oraz rdzeń kręgowy, tworzące ośrodkowy układ nerwowy, sterujący pracą całego organizmu. Ośrodkowy układ przekazuje informacje do narządów i mięśni za pomocą obwodowego układu nerwowego, złożonego z nerwów i zwojów. Wszelkie zaburzenia w pracy układu nerwowego mogą wpływać negatywnie na działanie organizmu i tym samym znacząco utrudniać normalne funkcjonowanie.

Problemy neurologiczne mogą wymagać zintegrowanej pomocy lekarzy różnych specjalności W przypadku zaburzeń, których źródło może kryć się w mózgu, niezbędne okazują się często konsultacje z psychiatrą. Wynika to z faktu, że pewne schorzenia są domeną zarówno neurologii, jak i psychiatrii. Zdarza się także, że to neurolog włącza się w leczenie przypadłości, które pozornie nie mają nic wspólnego z jego dziedziną. Dotyczy do np. przewlekłych bólów kręgosłupa, których przyczyną może być ucisk na nerwy.

Diagnostyka neurologiczna

Do zaburzeń, których diagnozowanym i leczeniem zajmuje się neurolog, należą:

Kiedy należy udać się do lekarza neurologa?

Nie da się jednoznacznie wskazać, kiedy wizyta u neurologa okazuje się niezbędna. Problemy neurologiczne często można bowiem wykryć jedynie, przeprowadzając odpowiednie badania. Istnieją jednak objawy oraz stany, których utrzymywanie się powinno wzbudzić Państwa czujność. O ile powtarzające się, nawracające problemy z pamięcią i równowagą są zazwyczaj wystarczającym powodem do tego, by odwiedzić gabinet neurologa, o tyle zwykły ból głowy bywa często bagatelizowany. Warto zatem przyglądać się sobie i reagować, kiedy bóle głowy występują często, nasilają się i nie ustępuje w dłuższym czasie. Symptomy te powinny przekonać Państwa do wizyt u neurologa, który po przeprowadzeniu badań, będzie w stanie zdiagnozować przyczynę ich występowania oraz, zaordynować leczenie, mające na celu jej usunięcie.

Rehabilitacja neurologiczna

W naszej poradni przeprowadzamy rehabilitację neurologiczną. Wspiera ona pacjentów z różnymi niepełnosprawnościami. Jest konieczna przy powrocie do sprawności po operacjach neurochirurgicznych. Jednak trzeba pamiętać o tym, że każdy przypadek jest inny i przebieg procesu rehabilitacji oraz pojawienie się pierwszych efektów zależy od predyspozycji pacjenta, a także od jego pozytywnego nastawienia i chęci szybkiego powrotu do zdrowia.

W rehabilitacji neurologicznej stosowane są różne ćwiczenia w pozycji siedzącej, leżącej lub stojącej, których zadaniem jest poprawa siły mięśni, koordynacji ruchowej.

Lekarze neurolodzy:

dr n med. Grażyna Tuganowska