Telefon +48 (32) 22 809 44

Telefon +48 507 096 308

Telefon +48 508 575 289

Jak okiełznać refluks?

Euro-klinika blog refluksCofający się kwas żołądkowy może powodować nadżerki w przełyku. Refluks może mieć wiele różnych objawów i zdarza się, że pacjenci mają problem ze zdiagnozowaniem go. Może on być przyczyną między innymi bóli w mostku, chorób dziąseł, kaszlu i nadmiaru śliny.

Dieta i jeszcze raz dieta

Bardzo często okazuje się, że leczenie refluksu nie wymaga farmakologii czy skomplikowanych zabiegów. Zazwyczaj wystarczy zmiana nawyków żywieniowych i zadbanie o prawidłową dietę, a objawy znikają same. Jest lista produktów, których pacjent powinien unikać. Na jej czele są oczywiście alkohol, kawa i napoje gazowane. Niewskazane jest też spożywanie słodyczy i ciężkostrawnych, tłustych potraw. Osoba z refluksem nie powinna jeść dużych porcji dań. Wskazane jest jedzenie małych ilości, kilka razy dziennie. Po jedzeniu pacjent nie powinien się kłaść. W tej pozycji zawartość żołądka ma ułatwioną drogę do przełyku. Aby złagodzić objawy choroby, pacjent powinien spać z głową uniesioną nieco powyżej ciała lub na lewym boku. Dzięki temu kwas żołądkowy nie cofa się tak mocno do przełyku.

Leczenie

Gdy stosowanie zdrowej diety nie pomaga, dopiero wtedy stosuje się inne formy leczenia. Najbardziej popularne leki mają na celu ograniczenie wytwarzania kwasu żołądkowego i nazywane są inhibitorami pompy protonowej. Inny rodzaj leków ma na celu neutralizację kwasu żołądkowego, a jeszcze inny typ (leki prokinetyczne) odpowiadają za zwiększenie napięcia dolnego zwieracza przełyku. Lekarz dobiera ich zestawienie w zależności od typu refluksu pacjenta. Ostatecznością są zabiegi chirurgiczne takie jak laparoskopia, gastroplikacja i leczenie aparatem Stretta. Zabiegi przeprowadza się w znieczuleniu ogólnym lub dożylnym. Jednak nawet pacjent po zabiegu powinien restrykcyjnie dbać o utrzymanie diety i zdrowych nawyków żywieniowych.