Rak piersi – jak z nim walczyć?

Najczęstszy nowotwór

Rak piersi to najczęściej występujący nowotwór u kobiet w Polsce. Wśród wszystkich chorujących na chorobę nowotworową kobiet aż 23% z nich ma właśnie raka piersi. Rocznie odnotowuje się tysiące nowych zachorowań na ten nowotwór. To bardzo dużo. Na szczęście raka piersi można wyleczyć pod warunkiem, że jest wcześnie wykryty.

– W chwili obecnej ocenia się, że na raka piersi zachoruje 30 na 100.000 kobiet rocznie. W tym miejscu trzeba zaznaczyć, że większość przypadków raków piersi jest całkowicie uleczalna, warunkiem jest kontrola piersi w USG od wczesnych lat młodzieńczych z zachowaniem cykliczności badań przynajmniej raz w roku. Warunkiem koniecznym, by leczyć raka skutecznie, jest konsekwentna, stała kontrola prowadzona przez lekarza wyposażonego w aparat USG – norma badań dla miesiączkujących kobiet wypada co 6-8 miesiączek, najlepiej 7-10 dni po miesiączce – podkreśla nasz ekspert z NZOZ Euro-Kliniki Sp. z o.o.Badaniem uzupełniającym USG piersi jest mammografia, którą po pięćdziesiątym roku życia należy wykonywać co dwa lata. Mammograf jest w stanie wykryć bardzo małe zmiany, które na USG mogą być niewidoczne.

Leczenie raka piersi

Do skutecznego leczenia raka piersi niezbędna jest interwencja chirurgiczna. Trzeba wyciąć chore tkanki, z marginesami tkanek zdrowych. W pierwszej fazie rozwoju każdy typ raka piersi jest uleczalny – dlatego tak istotne są częste badania! Szybka reakcja na zmiany gwarantuje skuteczne pozbycie się nowotworu. Niestety, jeśli nie będziemy wykonywać regularnych, rutynowych badań u ginekologa, z pewnością nie rozpoznamy u siebie objawów raka w jego pierwszej fazie. Na tym etapie raka nie występują żadne objawy bólowe, zmiany trudno wykryć też podczas samobadania piersi. Można je za to wykryć podczas USG – jeśli stanie się to szybko, leczenie będzie przebiegać bez komplikacji. Oczywiście po wycięciu tkanek nowotworowych, potrzebna będzie jeszcze chemioterapia, radioterapia i hormonoterapia – tylko takie leczenie pozwoli skutecznie pokonać chorobę nowotworową. Pamiętajmy – jeśli będziemy pamiętać o regularnych badaniach w dobrze wyposażonym gabinecie ginekologicznym, nowotwór piersi nie będzie dla nas zagrożeniem.

Euro Klinika
ul. Wyspiańskiego 3, 41-100 Siemianowice Śląskie