Leczenie i usuwanie hemoroidów

Hemoroidy lub guzki krwawnicze są normalną strukturą anatomiczną, posiada je każdy człowiek. Znajdują się w kanale odbytu około 1,5-2cm od brzegu odbytu. Są poduszeczkami wypełnionymi krwią, w których znajdują się połączenia tętniczo-żylne, dzięki czemu mogą szybko wypełniać się krwią. Ich funkcją jest m.in. uszczelnianie kanału odbytu oraz kontrola wydalania. Choroba hemoroidalna polega na stanach zapalnych guzków krwawniczych, które powiększają się, nadmiernie wypełniają się krwią i nie opróżniają się do końca. W każdym przypadku choroby a szczególnie krwawienia należy przeprowadzić pełną diagnostykę odbytu i odbytnicy najlepiej udając się do proktologa.

Proktolog – specjalista od leczenia żylaków odbytu

Lekarzem, który zajmuje się diagnostyką i leczeniem chorób odbytu jest proktolog. Podczas wizyty przeprowadza wywiad lekarski połączony z badaniem bezpośrednim. Badanie składa się z badania palcem tzw. badania „per rectum” oraz anoskopii czyli oglądania końcowego odcinka odbytnicy przy wykorzystaniu krótkiego wziernika. Co ważne dla Pacjentów, badania te są szybkie i bezbolesne oraz nie wymagają specjalnego przygotowania. W każdym przypadku krwawienia powinna być wykonana rektoskopia ( badanie obejmujące początkowe 25cm jelita grubego) oraz w wybranych przypadkach kolonoskopia ( badanie całego jelita grubego).

Choroba Hemoroidalna – co warto wiedzieć?

OBJAWY:

• krwawienia przy oddawaniu stolca
  • bóle o różnym nasileniu od dyskomfortu, uczucia rozpierania i istniejącej przeszkody w odbytnicy do żywego bólu, szczególnie po oddaniu stolca
  • wyczuwalne, wypadające guzki podczas oddawaniu stolca
  • świąd
  • wrażenie utrzymującego się obrzęku okolicy odbytu
  • zapalenia anodermy (skóry odbytu)
  • trudności w utrzymaniu higieny osobistej (w przypadku pojawienia się żylaków zewnętrznych odbytu jako powikłanie choroby hemoroidalnej lub trudności w odprowadzeniu hemoroidów)

PRZYCZYNY:

• częste zaparcia
  • współistniejące choroby takie jak nadciśnienie tętnicze, niewydolność mięśnia sercowego
  • uwarunkowania genetyczne (również wrodzona słabość mięśni zwieracza odbytu)
  • używki
  • ciąża i poród
  • długie pozostawanie w pozycji siedzącej
  • podeszły wiek
  • praca wymagająca dużego wysiłku mięśni
  • niedostateczna ilość płynów
  • biegunki
  • częste wymioty
  • rak odbytu i odbytnicy

Metody leczenia hemoroidów

W Euro-Klinice na Śląsku w leczeniu hemoroidów stosujemy:

Metodę Barrona, uznaną w chirurgii jako jedną z najlepszych metod selektywnego, bezbolesnego usuwania hemoroidów w połączeniu z fotokoagulacją podczerwienią przyspieszającą martwicę hemoroidów. To bezbolesny, krótki zabieg, nie przypominający tradycyjnej operacji i nie wymagający pobytu w szpitalu.
Zobacz zdjęcia

Laserowe usuwanie hemoroidów

HeLP ( Hemorrhoid Laser Procedure) - Zabieg polega na laserowej koagulacji światłem o długości 980nm odgałęzień tętnicy odbytniczej i częściowym obkurczeniu śluzówki oraz tkanek otaczających. W ten sposób zmieniony zostaje przepływ tętniczo-żylny w guzku krwawniczym, w konsekwencji czego dochodzi do stopniowego wycofywania się hemoroidów. Zabieg wykonuje się bez znieczulenia.
Help Animation

LHP (Laser HemorrhoidoPlasty) - laserowa plastyka hemoroidów polega na wprowadzaniu włókna lasera w okolicę splotu hemoroidalnego i jego koagulacji światłem o długości 1470nm. Prowadzi to do zniszczenia, obkurczenia i zmniejszenia objętości hemoroidu, a w późniejszym okresie do rekonstrukcji kolagenu. Zabieg przeprowadza się w znieczuleniu miejscowym lub krótkotrwałym dożylnym.
LHP Procedure Animation

Zalety metod laserowych:

• Zabiegi bezbolesne
  • Bez ryzyka uszkodzenia śluzówki i zwieracza
  • Niskie ryzyko powikłań
  • Zabieg ambulatoryjny lub w ramach chirurgii jednodniowej
  • Szybki powrót do normalnej aktywności
  • Możliwość powtarzania zabiegu lub łączenia z innymi zabiegami

Szczelina odbytu (Fissura ani)

Szczelina odbytu to linijne pęknięcie i owrzodzenie śluzówki kanału odbytu, zazwyczaj na godzinie 6 (czyli od strony kości ogonowej). Owrzodzenie oraz mikroropnie powstają w wyniku zaburzeń ukrwienia kanału odbytu spowodowanym nadmiernym napięciem zwieraczy odbytu. Główne objawy to dużego stopnia dolegliwości bólowe podczas oddawania stolca utrzymujące się nawet do kilku godzin po oddaniu stolca oraz krwawienia oraz ropa ze śluzem zmieszana z kałem tzw. mokry odbyt.

Około 50 % pacjentów z tą chorobą cierpi również na różnego stopnia nasilony świąd. zobacz zdjęcia

W EURO-KLINICE STOSUJEMY:

Nieoperacyjne metody leczenia szczeliny odbytu:/p>

• leki zmniejszające stan zapalny
  • leki zmniejszające napięcie zwieracza wewnętrznego i przyspieszające gojenie
  • miejscowe wstrzyknięcie BOTOXU (toksyna botulinowa typu A )

operacyjne metody leczenia szczeliny odbytu :

• metoda NOTARASA (boczne przecięcie zwieracza wewnętrznego wykonane techniką zamkniętą) - metoda nie wymaga pobytu w szpitalu (hospitalizacji)

Leczenie przetoki

Zabieg FiLaC to minimalnie inwazyjna metoda laserowego leczenia przetoki odbytowej, bez ryzyka uszkodzenia zwieraczy. Nie wymaga leczenia szpitalnego.

Polipy odbytu i odbytnicy

W EURO-KLINICE STOSUJEMY:
elektroresekcję polipów z badaniem histopatologicznym

Ropnie i przetoki okołoodbytnicze

nacięcia i drenaże ropni